Concordia Damen heeft Veth Propulsion geselecteerd als boegschroefleverancier voor het Parsifal-project: de bouw van 40 LNG-tankers die voor Shell gaan varen. Het gaat om de levering van 40 Veth-stuurroosters en bijbehorende elektromotoren. In februari vertrekken de eerste boegschroeven richting de werf in Werkendam.
De nieuwe tankers worden voorzien van stuurrooster type VSG-1200L en elektromotoren van 425 kW. Wim Boom, Area Sales Manager bij Veth Propulsion, is erg trots op deze order: “Dit is de kroon op de samenwerking met Concordia Damen die al jarenlang bestaat. Zo hebben we gezamenlijk de planning op elkaar afgestemd en hebben we kunnen meedenken in het hele proces.”
Het eerste schip wordt in november van dit jaar opgeleverd. De eerste boegschroeven staan op de planning voor levering in februari, waarna elke maand een boegschroef de werkplaats in Papendrecht verlaat.
Concordia Damen
De schepen worden door Shell gecharterd om minerale oliën te vervoeren tussen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Rijnbestemmingen. De investeringstak van de Amerikaanse bank JP Morgan wordt eigenaar van alle schepen. De schepen worden geëxploiteerd door de VT Group, die ook al bekend is met de boegschroeven van Veth Propulsion.
“Veth Propulsion bleek uiteindelijk de meest interessante en best passende partij voor dit project”, zegt Financial Manager Tim van Berchum van Concordia Damen.
Verduurzaming
“Dat wij continu bezig zijn met duurzaamheid blijkt al uit eerdere projecten als de Oranje Nassau V en VI en de Den Bosch Max-schepen” aldus Wim Boom. “We zijn dan ook trots dat we met de levering voor de Parsifal-schepen groots en gezamenlijk bijdragen aan de verdere verduurzaming van de sector.”