Van Loon Shipping heeft er weer een ‘man’ bij. De lichte chemietanker Talisman legde donderdag 29 oktober zijn proeve van bekwaamheid af. De proefvaart verliep naar wens.
De Talisman is de zesde tanker in de vloot van het familiebedrijf. Volgens goede traditie eindigt de naam op ‘man’. Een Talisman komt altijd van pas: zo’n voorwerp bezit volgens de overlevering positieve krachten om bescherming te bieden tegen gevaar, ziekte en ongeluk.
Moneymaker
De Talisman past in het team en in de reeks scheepsnamen waarmee het voor Van Loon Shipping in 1987 allemaal begon: de Dortsman. De nieuwkomer is 110 meter lang en 11,40 meter breed. De acht tanks hebben een gezamenlijk laadvermogen van circa 2.600 ton.
Het is een type Moneymaker. Kenners weten dan dat het casco van Rensen-Driessen Shipbuilding afkomstig is. Het Zwijndrechtse bedrijf was verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en de levering van het casco. Dat werd gebouwd in het Russische Kostroma.
“Waar we kunnen komen, daar gaan we naar toe”, luidt het credo van Van Loon Shipping. Dat geldt wel voor het varen, maar de tewaterlating op de werf begin juni moest de familie Van Loon aan zich voorbij laten gaan. Corona maakte het onmogelijk om naar Rusland te reizen.
Later die maand arriveerde het casco in Nederland. Eerst uit het water bij Neptune in Hardinxveld-Giessendam en daarna door naar Dordrecht voor de afbouw bij Dolderman. Dat installeerde onder meer de Caterpillar 3512C als voortstuwingsmotor en een Caterpillar C18 als generator.
Leveranciers
Reintjes Benelux zorgt er met de WAF 665 L-keerkoppeling voor dat de schroef het gewenste aantal omwentelingen maakt. Van Damen Marine Components komen het besturings- (met roerstandaanwijzer) en het stuursysteem (type Van der Velden 2DWK), de twee Van der Velden HD-roeren en de Optima-straalbuis. Blokland Non-Ferro maakte de beunkoelers. De Veth-Jet-boegschroef van Veth Propulsion, uitgevoerd met een 392 kW sterke E-motor, vergroot de wendbaarheid.
RuGoTech Pijpleidingen installeerde het dekleidingsysteem en de spiralen in de tanks. Marflex leverde acht MDPD-80 ladingpompen en evenveel MPDP-20 nazuigpompen. De inbreng van Foresta Trading bestaat onder meer uit een volledig pakket FT Victor-dienstpompen, twee FT ballast-/stripping-ejectors, de trimpomp, smeeroliehaspelsets en een FT-smeeroliepomp. W&O Europe leverde appendages voor het dekleiding- en het ballastsysteem en in de machinekamer.
Kampers Shipyard bouwde het stuurhuis met hefgeleidekokersysteem. RAFA leverde de scheepsramen. Beerens Handelsonderneming tekent onder meer voor de voorsierradarmast, de stuurhuistrap, de BX-woningdeuren, de loopplanken en de davit.
Dijvler Materiaal is verantwoordelijk voor de ankers, lieren, ankerdamkettingen en ankerdraad. De bunkergiek komt van LWC Lagendijk. Dankzij Stam Constructie glimt en glanst het aan boord; van de rvs tankdektrappen tot de hoogglans gepolijste machinekamerdeur, roeftrap, uitlaten en nog veel meer.
Climalogic verzorgde onder andere de airconditioning- en de overdrukinstallatie, de machinekamerventilatoren, de afsluitbare rvs roosters en de dekventilatoren.
De door Radio Holland geleverde navigatie- en communicatieapparatuur is geïnstalleerd door Werkina Werkendam. Dat deed de complete elektrische installatie inclusief monitoringsysteem met touchscreenbediening, het camera-, satelliet- en tankmeetsysteem en de AIS-installatie.
De Talisman is het eerste nieuwbouwschip met de nieuwe JMR-611 radar. Alphatron leverde er twee van, plus een JLR-21 GPS-kompas.