Mts Louise heeft de Sophie en Yara als ‘stuurlicht’

0
(foto Media Creators)

Het mts Louise heeft de Sophie en Yara als ‘stuurlicht’. Natuurlijk heeft ook Breko Shipbuilding & Repair met de superfixed afbouw-voorbereide en vrijwel identieke Gebr. De Jonge Eco-Nomy casco’s uit het Servische Kladovo, iets om op aan te sturen.

“Automatische piloot? Hebben wij niet”, aldus Alex Mutsaars en zijn team. Ze richten zich professioneel op hoogwaardige afwerking, opdrachtgeverswensen en hetgeen de wet zoal verlangt.  “Een positieve stemming op de werkvloer maakt het karwei”, stelt Alex. Over exclusief gesproken: de zwarte boeiing met de naam in rvs en oranje signaal is schilderachtig uitgevoerd door Root BV waardoor de Louise en haar ‘stuurlichten’, een plus hebben.

Dinsdag 27 oktober: Wanneer op de rotonde het ‘motorschip Werkendam’ in zicht komt, krijgen we van het betweterig corona-geharrewar op Radio 1 een nare smaak in de mond en stemmen we af waar we voor op weg zijn: scheepvaart! Even langs de haven voor het dagelijks nodige portie positiviteit. We lezen op de nieuwbouw ‘Keep Your Rivers Clean’ evenals ‘Zero Emission’ – toekomst centraal zeg maar – en vlaggenmasten voor kantoor entrees duiden op de maritieme finefleur voordat we ‘aanleggen’ bij Ruijven BV.

“Ah, daar ben je”, verwelkomt Rick Ruijtenberg ons. “Koffie?” “Graag!” De enorme tafel functioneert als een twee meter dik ‘wrijfhout’. Rick (24), eerst in het vastgoed, heeft zich in Ruiven BV met duwvaart, koppelverbanden en tankers inmiddels ingewerkt.

Naar je zin?
“Als een vis in ’t water. Overigens zijn we als TD met drie man. De tankvaart is meer en meer mijn ding aan het worden.”

Doet je vader ook nog mee?
“Ja, ja volop.”

Na het interview vertelt Rook Ruijtenberg voor een stukje varen “niet veel tijd te hebben maar dat wel graag doet met familie in de Biesbosch, een praatje, biertje, dat haalt druk van de ketel.”

Dochter en secretaresse Leonie laat ons uit. Ruiven BV, een familiebedrijf!

Spreiding

Ruijven BV richtte met een compagnon die beschikt over tankvaart roots de firma ‘RT Lloyd BV’ op. Het logo firma op de brug benadrukt dat. Interstream Barging zorgt voor de exploitatie.

Naast duwboten en drogelading is deze Louise de derde tanker in de firma. Als oprichter van Ruijven BV sluimerde de interesse van Rook Ruijtenberg voor de natte lading al een tijdje, een nieuwbouwannulering was de aanleiding waardoor hij in 2018 direct kon instappen.

Rond de tafel met Interstream Barging werd duidelijk dat meerdere tankers welkom waren. Met Gebr. de Jonge en Breko is er hiertoe een deal gemaakt om totaal drie gelijke 86 x 9.50-tankers te leveren en nummer 4 staat in de spanten.

Interstream Barging

“Ja, heel veel is anders”, zegt Rick. “De veiligheid aan boord en de afstand op kantoor houden we voortdurend in de gaten. Mijn vader is maar één keer naar Kladovo geweest. Corona werkt remmend, maar maakt ons alert. Gelukkig is er na het leveren van de vorige twee casco’s genoeg vertrouwen in Reindert en Gerrit de Jonge, waardoor de survey iets minder intensief kan. Ook Breko Shipbuilding ligt op koers, daarom hoeven wij als er iets verandert in materiaal, wetgeving of software alleen maar een beetje bij te sturen.

“Anders dan bij de Yara en de Sophie hebben we voor deze Louise weer voor straalbuizen gekozen. Je blijft nieuwsgierig naar exploitatieverschillen. Ook was bij de twee voorgaande schepen het ADN 2019 internationaal nog niet zo eenduidig. Specialisten als Ed Versluis van IST Consultancy en Johan Bertrau van Lloyds Belgium gaven destijds bij de afbouw aan een aanpassing nadien niet uit te sluiten. Mede met de eigen technische dienst van Interstream onder welke vlag de schepen varen, is de uitvoeringsdiscussie op onderdelen duidelijk geworden.”

In de machinekamer staat tweemaal 500 pk Volvo met Reintjes-koppelingen. Het blinkt er van eenvoud. Met schroeven van 1,40 meter diameter staat er fullspeed 18,5 kilometer op de klok. Ook het PSI-leidingwerk en dek-equipment zijn gerenommeerd. De huistimmerman SteeHa weet de bemanning in te palmen; zijn team timmerde comfort. De fraaie lessenaar in de stuurhut leverde C-Sytems. NovaProject is familie van Ruijtenberg en stoffeerde.

Er zijn vijf met Hempels Galvosil 15700 gecoate centertanks met spiralen. John Deere in voor- en achtermachinekamer staat voor de twee Bornemann-pompen en een Verhaar-boegschroef. De elektrische installatie verzorgde C Systems uit Hardinxveld. In ballast met de kolomstuurhut van Alubouw de Mooy aan dek duikt het schip onder de 4 meter.

Het schip ‘ballast als de brandweer’. Overeenkomstig de praktijkervaring is dit ejectorsysteem heel betrouwbaar. Het is van Foresta Trading, specialist in pompen en appendages. De firma vertegenwoordigt alleen gerenommeerde merken. Kees Bosma weet waar hij over praat en begint altijd met een passend advies.

Bemanning

Jerry van Rijswijk van Jer Shipping zorgt samen met Rick Ruijtenberg voor de bemanning en het scheepsmanagement, waaronder ook reparaties en classificaties. Hij zegt: “Betreffende kennis over veiligheidshandboeken en regelgeving of een jaarrapportage hebben we ervaring.”

“Als we een nieuw schip bemannen ben ik er de laatste weken bij om de crew in te werken. Nadien weet je dan ook wat je aan elkaar hebt. De eerste reis blijf ik aan boord. Op bestaande schepen streven we ernaar om leerlingen het plezier van varen bij te brengen en een kans te geven om door te groeien. Als dat lukt geeft ons dat pure voldoening; het is immers een onwijs mooi vak.”

tekst: Johan de Witte
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.