De eind vorig jaar in gebruik genomen Reevesluis in het Veluwemeer zorgt voor opstoppingen. Binnenschippers klagen dat zij regelmatig een halfuur moeten wachten. En dat terwijl de sluis niet wordt gebruikt om te schutten en open staat.
Een schipper belt de krant en zegt: ”Als je geschut wordt in de Roggebotsluis en vol vermogen doorvaart, kom je na enkele kilometers tot de conclusie dat de lichten bij de Reevesluis op rood staan. Op de sluis staat een persoon die de lichten waarschijnlijk bedient. Binnen en buiten de sluis liggen twee schepen van Rijkswaterstaat te kijken.”
Chaotisch
Soms is het chaotisch door de aanwezige watersport voor de smalle 10,50 meter brede opening van de Reevesluis. Schutten hoeft pas als de Roggebotsluis buiten gebruik is gesteld. Maar de huidige Reevesluis is te smal in de vaargeul om van twee zijden tegelijk vaarverkeer toe te laten. Vandaar dat Rijkswaterstaat met de seinen is gaan werken: één zijde heeft een halfuur rood en de andere staat dan op groen. Na dat halfuur wisselen de lichten voor een halfuur. Ongeacht het aanbod van schepen.
Dat de lichten niet synchroon lopen met de opening van de Roggebotsluis irriteert de schippers die bijna altijd na 3 kilometer varen weer stil komen te liggen. Ook ontstaan er best gevaarlijke situaties in het vakantieseizoen met de watersport en frustratie onder de watersporters. Het remmingswerk ligt vaak vol met recreatievaartuigen waardoor er geen plek is voor de beroepsvaart. Ronddobberende watersport in de buurt van de sluis maakt het er ook niet veiliger op.
Drukker dan normaal
De watersport is dit jaar intensiever, waarschijnlijk door het coronavirus. Veel mensen blijven in Nederland en zoeken hun heil op het water. Ook mensen die nauwelijks vaarervaring hebben. Koninklijke BLN-Schuttevaer had voor de bouw van de Reevesluis al bedenkingen dat de vaaropening niet geschikt kon worden gemaakt voor de 11,40 meter breedtemaat van de binnenvaart.
Woordvoerder Jacob Jansen van Rijkswaterstaat stelt desgevraagd: “Gezien het grote aanbod van recreatievaart, en om rust te creëren voor de bedienaar hebben wij een procedure gemaakt dat alleen voor recreatievaart om het half uur een zijde van de sluis op groen wordt gezet. De afspraak is ook dat bij aanbod van beroepsvaart deze zo snel mogelijk doorgelaten moet worden. Zij mogen zo min mogelijk oponthoud ondervinden.”
“We hebben enkele signalen dat niet dat dit niet altijd conform afspraak is uitgevoerd. Dit hebben wij intern besproken en wij zetten ons in om de bediening van de sluis zoals afgesproken uit te voeren.”