Ruim twee maanden na de proefvaart van de Sendo Mare liep ook het zusterschip Sendo Nave van stapel. “Op 10 maart werd een succesvolle proefvaart gehouden”, stelt Sendo Shipping. De tweede Sendo Liner XL vaart inmiddels eveneens dagelijks in het ARA-gebied met containers.
Twee maal 385 kW op de assen zorgde voor 18 kilometer per uur. Het grootste deel van de tijd draait ook dit schip op één generator. De elektromotoren zijn afgesteld op 485 kW bij manoeuvreren. Zodra het schip zijn loop heeft, passen de elektromotoren het vermogen aan op 385 kW.
Meer containers
122,75 bij 14,20 meter en 4 meter laaddiepte zorgt voor een laadvermogen van 5.100 ton. Net als zusterschip Sendo Mare is de Sendo Nave vanuit het stuurhuis bediend ballastbaar gemaakt, in U-tanks en het voor- en achterschip. Hierdoor kan er eerder vierlaags gevaren worden op het Amsterdam-Rijnkanaal of naar Antwerpen.
Dit innovatieve ontwerp resulteerde in een nieuw type schip met een laadvermogen van 233 TEU op drie lagen, 313 TEU op vier lagen en 393 TEU op vijf lagen.
De kop van de Sendo Nave lijkt op een kwart voetbal, zoals bij het zusterschip. Dat is goed voor een lage weerstand. Voor de kop waren tijdens de proefvaart met 18 kilometer per uur nauwelijks golven te zien en achter helemaal niets.
Door aangepaste tunnels, die lopen tot op de straalbuizen, kan het schip ook varen met een diepgang van 1,35 meter. Het complete onderwaterschip is verder geoptimaliseerd ten opzichte van de Sendo Liner. Het Easyflow-roersysteem van De Waal draagt met alle andere punten bij aan de lage weerstand in het water, waardoor een grote brandstofwinst behaald wordt.
Voorbereid voor de toekomst
“Sendo Nave is voorbereid voor de toekomst en heeft nieuwe mogelijkheden met andere brandstof”, stelt Chris Kornet, CEO van bouwer Concordia Damen. “Hoewel dit nu niet actueel is met corona, komt er wel weer een positieve toekomst aan.”
Hoe schoner hoe beter speelt nu even geen rol, later in het jaar weer wel. Concordia
Damen is klaar voor die toekomst met schone brandstof en CO2-neutraal varen. “We hebben inmiddels jaren ervaring en een groot dossier vergelijkingsmateriaal opgebouwd.”
“Met al deze informatie in ons platform is het simpelweg testen tot je de juiste formule bereikt hebt”, zegt Kornet. Dossiervorming was een proces van jaren waar ze nu doorheen zijn, al leren ze van elk project weer nieuwe dingen. “Ofwel een heel goed kennisplatform voor de toekomst.”
Het leukste vindt Kornet dat je een bepaald doel voor ogen hebt en dat je dat op verschillende manieren kunt benaderen. “Maar dat kan je alleen doen met gedreven out of the box-denkende ondernemers, zoals de
familie Van der Meer.”
Meedenken
Maar ook zonder meedenkende toeleveranciers, zoals CCM3, is zo’n project niet tot een goed einde te brengen. Ook zij moeten meer doen dan leveren of monteren.
“Het is geen energievretend project; je krijgt er juist energie van”, zegt Kornet. “We gaan tot het uiterste puntje om in het Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-gebied (ARA) emissieloos te kunnen varen.”
Ceylan Düzdüsen, directeur van CCM3 dat de afbouw voor zijn rekening nam, bevestigde de uitspraken al eerder in het verhaal over de Sendo Mare. “Er is goed over de schepen nagedacht tijdens het ontwerp. We hebben een hybride schip gebouwd dat volledig is aangepast om later op bijvoorbeeld accu’s te gaan varen. “Het was wederom een uitdaging.”
Kornet stelt: “De schepen zijn modulair opgebouwd om later makkelijk te kunnen uitbreiden. Er is gekozen voor elektrische aandrijving, zodat er brandstofonafhankelijk gevaren kan worden.”
Toekomst is emissieloos
Kornets verwachting voor de toekomst is: accu’s in combinatie met waterstof. Of een andere, nog uit te vinden CO2-neutrale brandstof. “LNG is geen optie. Dat is op dit moment geen gunstige brandstof.”
“Accu’s moeten nog in groten getale geproduceerd worden om aantrekkelijker te
worden, maar het is wel een heel goed product.” Bijna alle containerschepen die op accu’s varen zijn door Concordia Damen gebouwd.