Bij Asto Shipyard in Raaamsdonksveer is onlangs de Spinoza opgeleverd. De chemietanker is gebouwd voor Interstream Barging. Later dit jaar volgt ook nog zusterschip Huygens.
Baruch Spinoza was een 17e-eeuwse filosoof, politiek denker, taalkundige, bijbelonderzoeker (en nog veel meer). Hij vond dat de macht van de staat nooit aan een enkeling toevertrouwd mocht worden, omdat daar misbruik van gemaakt kon worden. Aan boord van een schip kan echter maar één kapitein zijn, dat is iets wat iedereen in de scheepvaart weet. Het is maar de vraag hoeveel er op de Spinoza zal worden gefilosofeerd. Varen en hard werken past beter.
De proefvaart was op 20 februari. De Spinoza is 110 meter lang, 11,45 meter breed en heeft een holte van 4,50 meter. Het laadvermogen is 2.200 ton.
Het casco is afkomstig van Shipyard Kladovo, de eigen werf van Gebr. de Jonge Shipbuilding Service in Servië. De afbouw was in handen van Asto Shipyard, die daarvoor nauw samenwerkte met CCM3. Dat Werkendamse bedrijf nam onder meer het werk aan het pompsysteem, het leidingwerk in de machinekamers en aan de ketel plus het plaatsen van die ketel voor zijn rekening.
De hoofdmotor is een Mitsubishi (S16RMPTAW, goed voor 1.700 pk). De Waal Machinefabriek leverde een Stuwa-schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa-schroefasseals, een EasyFlowroersysteem en een Stuwa-stuurmachine. ICUSdt is verantwoordelijk voor de met CFD geoptimaliseerde scheepsschroef.
Foresta Trading leverde een F.T. Victorpompenpakket, ballast-/stripping-ejectors, F.T. hydrofoor en F.T. smeerolie haspelsets. W&O Europe installeerde de afsluiters in de machinekamers en voor het ballastsysteem. DBS Scheepsservice realiseerde de aluminium vloer in het achterschip.
Kampers Shipyard vervaardigde het stuurhuis met hefgeleidekokersysteem (inclusief alle hydraulische toebehoren). Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw voerde de betimmering van de achterwoning en het stuurhuis uit.
Werkina Werkendam deed de complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, en alles wat daarbij kwam kijken. Zoals de airco, het satellietsysteem, het tankmeetsysteem en de installatie van de AIS. Het complete navigatiepakket is geleverd door Alphatron Marine. WindeX Engineering leverde de airconditioning, overdrukinstallatie, rvs klaproosters en ventilatoren.
Blommaert leverde de voormast, de heklichtbeugel, de dakradarmast en de stuurhuttrap. Bunkercentrum Dongemond voorzag de Spinoza van de bijboot, de scheepsuitrusting, stuurstoel, Texaco-smeermiddelen, OML-koelmiddelen en gasolie. Berger Maritiem gaf waardevolle adviezen op het gebied van duurzaamheid.