Cryonorm Systems heeft op vrijdag 21 februari een LNG-tank geladen bij leverancier Cryovat in Nijkerk. Die is bestemd voor de veerboot Sicilia van de Spaanse rederij Balearia. De veerboot vaart nu nog op stookolie tussen het Spaanse vasteland en de Balearen, maar wordt omgebouwd naar LNG. De tank heeft een volume van 425.000 liter en is daarmee de grootste tank die Cryonorm geleverd heeft tot nu toe.
Het LNG Fuel Gas Systeem, een cruciaal onderdeel van de vergroening van de Sicilia, komt onderdeks in het middenschip. De ombouw zorgt voor 75 ton minder SOx en 9.100 ton minder CO2 en 870 ton NOx minder uitstoot. De hoeveelheid fijnstof daalt zelfs met 100 procent.
Balearia is een Spaanse rederij met passagiers- en vrachtdiensten naar de Balearen, zoals Mallorca en Ibiza, en is een van de grootste rederijen in de Straat van Gibraltar. Het bedrijf is actief in vijf landen.
Proef
Cryonorm Systems is een Nederlands bedrijf, gevestigd in Alphen aan den Rijn. Het ontwerpt en levert op maat gemaakte systemen en tanks voor zeer koude gassen.
“Een jaar of vijf geleden hebben wij een proef gedaan met een LNG-tank en een gasgeneratorset. Wij leverden die tank aan rederij Balearia en hebben nog steeds goed contact. Ze zijn voor deze opdracht weer teruggekomen bij ons”, aldus Jos Glorie van Cryonorm Systems.
155 ton
De installatie is 28 meter lang en bijna 6 meter hoog. Het gevaarte weegt 155 ton. Met een inhoud van 425.000 liter is het voor Cryonorm de grootste tank die het ooit op een schip monteerde.
“Voor ons is dit een mooi moment. Wij hebben ook de LNG-tank geleverd voor de Ecodelta, de eerste sleephopperzuiger op LNG. Die roestvaststalen tank kan 325 m3 vloeibaar aardgas bevatten. Die tank was groot, maar niet zo groot als de brandstoftank voor de Sicilia”, vertelt Glorie.
De LNG-tank voor de Sicilia is in opdracht van Cryonorm geproduceerd door het Nederlandse Cryovat (onderdeel van de Rootselaar Group). Het bedrijf uit Nijkerk is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van vacuümgeïsoleerde maritieme cryogene opslag- en brandstoftanks die geschikt zijn voor offshore- en onshore-toepassingen.