Waar het wegtransport een jaar terug profiteerde van de bouw als belangrijkste groeimotor, remt deze opdrachtgever in 2020 door de stikstof- en PFAS-vertraging juist af. Ook in de binnenvaart zijn de gevolgen zichtbaar. Dit blijkt uit het Vooruitzicht Transport en Logistiek van ING Economisch Bureau.
De groei moet in 2020 vooral komen van het containervervoer (veel consumentenproducten). Containervervoer blijft nationaal en ook internationaal op de Rijn kansrijk, stelt ING. Daar staat tegenover dat het vervoer van kolen naar verwachting verder afkalft en de groei in de bouw nagenoeg stilvalt.
Binnenlands vervoer
Twee derde van de binnenvaartomzet komt van over de grens, maar het binnenland is de groeimotor. Dat aandeel steeg tussen 2010 en 2019 van 25 naar 29 procent. In het containervervoer is dit aandeel het hoogst: 36 procent. Het uitgebreide netwerk van inland terminals biedt gezien energie-efficiency en oplopende filedruk op de weg nog meer kansen om containers over water te vervoeren. De ambitie van de nieuwe Europese Commissie om veel meer internationaal transport van de weg naar het water en het spoor te halen, kan op langere termijn goed uitpakken voor de binnenvaart, denken de ING-economen.
Na een omzetsprong van 13 procent in 2018, wat financieel het beste jaar sinds de crisis was, komt de omzet over 2019 bij de droge lading5 procent lager uit.
Opvallend noemt ING de sterke groei die het vervoer van de tankvaart (natte bulk) liet zien door een gunstig jaar voor de handel en mogelijk mede door toenemende diversiteit in brandstofsoorten. Onderliggend was de ontwikkeling in de scheepvaart door de stagnerende wereldhandel en de krimp in de Duitse industrie minder rooskleurig.
0,5 procent omzetgroei in 2020
Voor 2020 wordt wel weer omzetgroei verwacht, zij het gering: 0,5 procent. “De scheepvaart houdt het door de moeizaam draaiende industrie lastig. Wel is er enig perspectief. Voor de Duitse economie wordt een iets beter jaar verwacht en wordt er in 2020 uitgegaan van lichte groei voor de wereldhandel.”
Minder kleine schepen
De ING-economen staan ook nog stil bij de afname van het aantal kleine schepen: “Er komen al jaren weinig nieuwe binnenvaartschepen in de vaart, terwijl er wel met name kleine schepen uit de vaart gaan. Zo daalde het aantal kleine binnenvaartschepen tot 1.000 ton onder Nederlandse vlag in 10 jaar tijd met 18% tot een kleine 2.200 (cijfers CBS). Dit is een bedreiging voor het fijnmazigere transport over water zoals de bediening van het kanalennetwerk.”