Tijdens een parlementaire avond over de binnenvaart in Berlijn hebben sectorvertegenwoordigers en leden van de Duitse parlementaire groep Binnenvaart om betere randvoorwaarden voor de binnenvaart gevraagd. De politiek moet de sector, zeker in het motorendossier, meer ondersteunen, vinden ze.
Het binnenvaartvervoer in Duitsland zwakt momenteel af. Vooral de slinkende kolenvolumes zijn volgens BDB-voorzitter Martin Staats een uitdaging. Hij pleitte voor een snelle invoering van de maatregelen uit het Masterplan Binnenvaart. Hierin staat dat Duitsland het aandeel van de binnenvaart in de modal split tot 2030 wil verhogen van 8 naar 12 procent.
Norbert Salomon, hoofd Vaarwegen en Scheepvaart bij het Duitse verkeersministerie, noemt dit erg ambitieus. Zeker tegen de achtergrond van slinkend bulkvervoer. “In de toekomst zullen binnenschepen ook andere goederen moeten vervoeren. We werken aan innovatieve en creatieve oplossingen.”
Zware lading
Volgens Roland Hörner, bestuurslid van binnenhavenbond BöB, komt vooral zware en grote projectlading in aanmerking. Door de slechte staat van veel bruggen en wegen in Duitsland kunnen die objecten vaak niet meer over de weg worden vervoerd.
Een speciale werkgroep in het verkeersministerie gaat volgens Salomon kijken hoe deze goederen eenvoudiger naar de vaarwegen kunnen verschuiven. Dat heeft onder meer met vergunningstrajecten te maken. Die duren volgens Roland Hörner vaak te lang. Ook zijn de eisen te streng, wat zélfs de modal shift van bulkgoederen belemmert.
Infrastructuur
De BDB en BöB zijn blij met het wetsontwerp van verkeersminister Andreas Scheuer voor het versnellen van vaarwegprojecten. Want goede infrastructuur blijft de basis voor meer binnenvaartvervoer.
Duitsland trekt volgend jaar 1,4 miljard euro uit voor de vaarwegen. Het gaat deels om geld dat de afgelopen jaren niet geïnvesteerd kon worden door het personeelstekort bij de WSV. De overheid wil het personeelsbestand van de vaarwegbeheerder uitbreiden. Martin Staats benadrukte dat er niet alleen ingenieurs nodig zijn, maar ook mensen om de infrastructuur te onderhouden en de sluizen te bedienen.
Kortzichtig
Volgens BöB-voorzitter Joachim Zimmerman zijn de klimaatdoelstellingen alleen haalbaar als vervoer over lange afstanden consequent van de weg naar het water en het spoor wordt overgeheveld. En binnenhavens verdienen meer aandacht. Steeds meer gemeenten laten in havengebieden, langs het water, woningen bouwen. Dit gaat ten koste van de benodigde ruimte voor op- en overslag.
Dat is kortzichtig, vindt ook FDP-parlementslid Bernd Reuther: “Je kunt niet tegelijk klimaatneutraal goederenvervoer willen en belangrijke havenprojecten blokkeren.”
Onzekerheid
MSG-particulier Tobias Zöller schetste de onzekerheid van scheepseigenaren over de NRMM-richtlijn. Hij zei niet te begrijpen waarom een bestaande motor, die door het aanbrengen van nabehandelingssystemen aan de nieuwe Stage V-emissienormen voldoet, toch geen NRMM-certificaat krijgt. “Als ik iets nieuws inbouw en daarin investeer, wil ik het natuurlijk ook gecertificeerd hebben.”
Minister Scheuer heeft eerder dit jaar forse subsidies voor vlootvergroening in het vooruitzicht gesteld. Volgens Martin Staats heeft de sector die ook écht nodig.
Richting aangeven
Parlementslid Claudia Müller (Die Grünen) vindt dat binnenvaart te weinig aandacht krijgt in het Klimaatplan van de bondsregering. De politiek mag de sector, zeker in de motorenkwestie, niet in de steek laten, maar moet op een bepaald moment de richting aangeven.
Mathias Stein (SPD), coördinator van de parlementaire groep binnenvaart, denkt dat de sector over enige tijd wel zelf zal weten wat de technologie van de toekomst is. “Het is een kleine sector die met de nodige staatssteun verschillende zaken kan uitproberen om te kijken wat wel en niet werkt.”