Duitse Groenen pleiten voor evenwicht tussen binnenvaart en spoor

0
Vlnr: Niels Anspach (BP Europa), Thomas Groß (Hülskens Wasserbau), VBW-voorzitter Patricia Erb-Korn, Klaus Poepsel (MTU Friedrichshafen), Cem Özdemir (Bündnis90/ Die Grünen), Volker Seefeldt (HTAG), Joachim Schürings (thyssenkrupp Steel), Claudia Müller (Bündnis 90/ Die Grünen), Wolfgang Nowak (IMPERIAL), Erik Schultz (Koninklijke BLN-Schuttevaer), Andreas Dicke (BAVARIA), Marcel Lohbeck (VBW), Roberto Spranzi (DTG), Jan Hinterlang (VCI NRW). (foto VBW)

Tijdens een rondleiding in het technologiecentrum voor de scheepvaart (DST) in Duisburg waarschuwde Cem Özdemir, voorzitter van de vervoerscommissie in het Duitse parlement, dat het spoorvervoer de binnenvaart niet mag kanibaliseren. Het groene parlementslid Claudia Müller pleitte voor meer financiële prikkels om de binnenvaartvloot te vergroenen.

De parlementariërs bezochten Duisburg op uitnodiging van de Vereniging voor Europese Binnenvaart en Vaarwegen (VBW). Ze discussieerden met verladers en vertegenwoordigers van de binnenvaart en binnenhavens over vlootmodernisering, versnelde infrastructuurmaatregelen en de digitalisering van de binnenvaart en vaarwegen.

Dialoog over de Rijn

VBW-vicevoorzitter Niels Anspach (BP Europa) en VBW-bestuurslid Joachim Schürings (thyssenkrupp Steel) legden de nadruk op de modernisering van de infrastructuur. Voor de industrie langs de Rijn en de West-Duitse kanalen is dit van groot belang om ook in de toekomst rendabel in Duitsland te kunnen blijven draaien.

Anspach en Schürings pleitten voor een snellere realisatie van infrastructuurprojecten. “Ook moeten we de dialoog opstarten met de politiek, het bedrijfsleven en milieuorganisaties over het weerbaar maken van de Rijn tegen de klimaatverandering.”

Oneerlijke concurrentie

De parlementariërs werden er ook op gewezen dat het halveren van de spoortarieven in Duitsland ten koste van de binnenvaart is gegaan. De Bondsregering legt in haar Klimaatprogramma te eenzijdig de nadruk op spoorvervoer. Volgens Özdemir moet de politiek de juiste signalen zetten. Met als doel minder goederen via de weg en meer via het water te vervoeren. “Om de transitie in de vervoerssector te laten slagen, is het belangrijk dat het spoorvervoer de binnenvaart niet kanibaliseert. Spoor en binnenvaart moeten elkaar aan kunnen vullen.”

Prikkels voor vergroening

Tijdens de rondleiding in het DST kregen de parlementsleden o.a. de vaarsimulator te zien en werden ze bijgepraat over de geplande pilot met autonoom varen. Ook projecten over waterstof en elektrische motoren in de binnenvaart kwamen aan de orde.

Claudia Müller was onder de indruk: “Binnenschepen vervoeren op duurzame, betrouwbare wijze grote goederenvolumes. Het is belangrijk dat de sector een bijdrage kan leveren aan de klimaatdoelstellingen. De afgelopen jaren zijn op dit gebied al veel maatregelen omgezet. Om de vloot te kunnen verjongen en vergroenen zijn meer financiële prikkels nodig.”

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.