Tauck Travel Cruises vroeg aan Scylla om haar passagiers te pleasen naar een what’s next-river in Europa die door een idyllisch landschap stroomt. Hiervoor lag Scylla op koers naar de Portugese Douro. Sluizen van 80 bij 12 meter, diepgang voldoende, hoogte 7 meter en allerlei vragen: is er ligplaats, hoe is de stroming, enzovoort? Maar wat ga je dan voor schip bouwen?
Terug thuis duiken Robert Reitsma en zijn technische man Bart Vos in tekeningen van de bestaande vloot. Brainstormen… Het moet dit keer anders! Deze 80 meter vraagt om een practische en slimme indeling, comfortabel en visueel vergroot. Een opgave die binnen veiligheidsnorm en duurzaamheid om inspiratie vraagt.
De focus ligt onder andere op een ruimtelijk en voor de zon beschut terras, compleet met Portugees tegelwerk op de vloer. Als voordeel is er meer hoogte te benutten. Wanneer het gaat om de hoeveelheid en de grootte van de suites en cabines zit Tauck eveneens aan tafel.
Dan is het concept klaar, de tekening rolt bij Lloyd’s Register uit de printer, Vahali Shipyard in Mitrovica bouwt het casco, Da Capo betimmert, Dolderman is er voor de motoren, Veth-Twindisc Propulsion levert de voortstuwing en nog vele andere bedrijven haken aan.
Tauck huurt het schip voor tien jaar! En als je broer Arno en zijn team vanuit Baar zorgen voor passagiers, ligt de zaak op koers. De ‘variatie’ zal overeenkomstig een samenwerkingsintentie de komende twintig jaar worden bijgesteld door Scylla en Tauck!
Veelzeggende samenwerking
“Jaja, maar zo snel en eenvoudig gaat het nu ook weer allemaal niet”, zegt Robert Reitsma. “Voor de intentie tot een lange samenwerking in de travel business, moet je ‘cement’ aanmaken. Vertrouwen moet groeien; dat kost tijd. Daarnaast zijn wij loyaal aan de vele bedrijven waarmee we de schepen realiseren. Dat werkt snel, efficiënt en heeft kwaliteit. Maar tussen verkenning in Portugal en oplevering zitten nog wel wat hobbels die je glad strijkt met diplomatie of specifieke uitvoering. Dat is het gevolg en de uitdaging als je iets nieuws begint of maakt.”
“Ook vragen we ons voortdurend af hoe we het beter en aantrekkelijker kunnen maken. Onderscheiden geeft voldoening, verwent klanten en daar staat ons Scylla-team voor.”
“Neem bijvoorbeeld de hydraulisch strijkbare overkapping boven de sky lounge. Toch zo’n 135 vierkante meter op acht cilinders – zonder draad of rol! Zoiets ligt nergens in de etalage.”
“Kampers Puttershoek pakte de uitdaging op. Een hydro-unit die het sky lounge-dak volkomen gelijkmatig op en neer beweegt moest worden ontwikkeld. Dat was nog wel een dingetje. Middels een unieke unit, eveneens acht verdeelcilinders, gelijkloopsysteem, talloze kleppen, meetinstrumenten, automatische correctie en het pc-besturingssysteem, is dat in drie maanden engineering gelukt.”
“Maar dan moet het nog worden gemaakt. Ontwikkelen kost tijd en geld. Niettemin chapeau voor de inzet en techniek van Kampers.”
Ruimtelijk
“Deze relatief kleine Andorinha is groot in ruimtelijkheid. De zichtlijnen, indeling en transparantie lijken de scheiding weg te nemen tussen binnen en buiten. Ook ligt de focus op energiebesparing middels een UV-werende raamcoating die de benodigde koelcapaciteit verlaagt en op een verhoogde isolatiewaarde door het hele schip.
Voor veiligheid staat er tussen de voortstuwingsmotoren een brandvrij schot. Dit is omdat de boegschroef hier niet als noodvoortstuwing dient en er bij een onverhoopte machinekamerstoring de vaart in blijft. Maar kom op, laten we gaan kijken.”
Ondanks het ‘alle-ruimte-voor-de-passagier-principe’ is er mede door de twee C18 Caterpillars en Veth-thrusters voldoende serviceruimte. Zelfs de forse unit voor de sky lounge heeft een comfortabele plek gevonden.
Pittoresk Portugal
We kijken in suites en cabines voor de totaal 84 gasten. Overal springt het hoge afwerkingsniveau in het oog. Chique badkamers, royale inloopkasten en dat in een klimaat waar een ‘niemendalletje’ al voldoende is.
Voor de tourbegeleiding zijn er nog vier cabines. De 38-koppige bemanning heeft vanzelfsprekend haar eigen plek en keuken.
Het achterschip biedt op twee niveaus aan tafel genieten met de blik op pittoresk Portugal. Het zonnedek heeft een niet in- maar opgebouwd overloopzwembad. In de stuurhut staat zichtbaar de handtekening van Da Capo New Style. Het atrium en twee verdiepingen-restaurant met invallend buitenlicht is de place to be aan boord.
De inrichting inspireert, over elk detail is nagedacht. Vanaf de bar kijken we even later door het hart van het schip naar een wapperende vlag aan de achtersteven…Fantastisch!
En als je dan denkt alles wel gezien te hebben, heb je het mis! De koeling, keuken met uitloop naar het onderdek, waar de ankerlieren overdekt staan, is voor passagiers dan wel een verboden route, maar niet minder interessant.
Voordat we aan dek klimmen, kijken we nog even een dek lager naar de boegschroef, overige techniek en generatoren. Niks kruipruimte, gewoon stahoogte. Verbazingwekkend, de bemanning is er blij mee.
Traditie
Op 25 oktober voer het schip een rondje Dordt, waarbij de sleutel aan de kapitein werd overgedragen en Tauck Travel de beschikking over het schip kreeg.
De eerste reis van het mps Andorinha (Portugees voor zwaluw) gaat op de rug van een zeeschip naar Porto aan de Douro. Wie daar aan boord stapt, kan rekenen op feest gedurende zijn of haar vakantie.
tekst en foto’s: Johan de Witte
In het twee verdiepingen hoge, met glas overdekte atrium valt gefilterd daglicht. De late zon veegt er haar kleur naar binnen, in de nacht straalt er de maan en flonkeren sterren op de vloer. Een feeërieke sfeer! Mps Andorinha is een stip in de verte maar stap je door het kompaslogo van Tauck Travel aan boord, dan ervaar je de verrassende grootte, charme en karakter van deze unieke rivercruiser.
Vakantie! Tussen Porto en Barca d’Alva ligt 210 kilometer bevaarbaar water langs natuurlijke en culturele diversiteit en de meest indrukwekkende landschappen. Gastronomische verwennerij op tafel omgeven door de adembenemende Dourovallei, waar de portwijn wordt verbouwd. Het staat bij Tauck op het menu.
As Guide and Cruise Director in the Douro since 1998, and knowing the exterior and interior of all hotel ships that are sailing in the Douro river, believe me that Andorinha is the most beautiful ship! The concept is unique, functional to work and guests to enjoy. Congratulations to Scylla and all people involved in such a project.