Innovatief beunschip Philipskercke II zet de toon voor de toekomst

0

Johan Faasse en zijn echtgenote Digna varen met een Filipijnse stuurman op de Philipskercke II, een nieuw beunschip van 86 bij 11,45 meter met een maximaal laadvermogen van 3.250 ton. Met de nadruk op ‘nieuw’, want er is veel innovatief aan het tweede schip van de familie Faasse, ofwel Philipskercke BV.

De ‘oude’ Philipskercke (nieuw in 2006, 2.530 ton laadvermogen) blijft ook in eigendom. Daarop varen schoonzoon Arnoud en neef Leroy. Samen varen de twee schepen via bevrachter Zand- en Grinthandel van Ouwerkerk in Middelburg voor verlader Gebroeders De Rycke Beton uit Beveren (B).

“We groeien met ze mee”, vertelt Johan Faasse. “Van Ouwerkerk bouwde een nieuwe dredger  en De Rycke bouwde onder andere een nieuwe betoncentrale op een ponton. We varen al 20, 25 jaar vast voor deze bedrijven en zij kunnen onze milieuvriendelijke werkwijze meenemen bij de tenders.”

Meerwaarde

Faasse ziet daarin de meerwaarde van zijn eigen investering. “Ik kijk niet naar anderen, heb mijn eigen visie. Ik vind het belangrijk als ondernemer je gevoel te volgen.”

Dankzij de visie van Johan en Digna Faasse en het vertrouwen van ZMS (Zeeland Maritiem
Service) is er met de Philipskercke II een bijzonder innovatief schip in de vaart gekomen. Hij nam de ervaringen mee, die hij opdeed met de ‘oude’ Philipskercke.

Tijdens de economische crisis besloot hij tot aanpassingen aan het schip. Het laadvermogen werd verhoogd met 400 ton door het kalfsdek met 40 centimeter op te hogen. En tevens nam de uitstoot van schadelijke gassen af door de plaatsing van roetfilters en nabehandeling van de uitlaatgassen, waarbij aansluiting werd gevonden bij het project Clinsh (Clean Inland Shipping).

Johan Faasse neemt felicitaties in ontvangst in het stuurhuis van de Philipskercke II.

“Als ik zie dat je economisch en duurzaam werken kunt combineren, dan word ik daar blij van. En het helpt ook bij de financiering.” Aldus de ondernemer die werk maakt van MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen). “Dankzij het gebruik van een straalbuis en (groene) Easyflow-roeren van De Waal Machine­fabriek bespaarden we ook nog eens flink op het brandstofverbruik.”

Nieuw casco

Toen er plannen waren voor een nieuwbouwschip is er samen met ZMS (Zeeland Maritiem Service) uit Wemeldinge en tekenaar Huib van Dijke een plan gemaakt om een nieuw type casco te gaan ontwerpen.

Bij het ontwerp van het nieuwe schip werd nauwkeurig gekeken wat er goed was gegaan bij de Philipskercke. “Snelheid en laadvermogen waren daar goed. Dus dat was de basis voor het nieuwe schip. Van daaruit zijn we anderhalf jaar geleden gaan kijken wat we beter kunnen doen: meer laadvermogen en minder brandstofverbruik. Zo werd het ontwerp voor het casco geoptimaliseerd, kwam er een hele nieuwe spanten­tekening en het schip kreeg een bulb van voren, waardoor het met zo min mogelijk weerstand door het water gaat en ongeveer 26 ton meer laadvermogen genereerd.”

Gekozen werd voor de aandrijving met twee Volvo Penta-motoren, elk van 650 pk. Een relatief laag vermogen voor een schip van deze afmetingen. “De kruissnelheid wordt minder door het lagere vermogen, maar het verbruik gaat ook verder omlaag omdat je meer uit het beschikbare vermogen haalt.”

De twee motoren drijven elk een drieblads schroef aan, beide voorzien van Stuwa-propeller stromingskappen (zie kader onderaan deze pagina). De Philipskercke II is het eerste schip met deze nieuwe vinding van De Waal. Tevens werden straalbuizen en de Easyflow-roeren van De Waal gemonteerd.

De motoren kregen meteen katalysatoren en roetfilters en verdere nabehandeling van de uitlaatgassen. “Via ‘meten aan de pijp’ moet worden aangetoond dat dit schip voldoet aan de Stage V-norm.” En daarmee is de Philipskercke II meteen één van de koplopers in de binnenvaart.

Koelwater

Ook de energiehuishouding aan boord is innovatief ingericht op de Philipskercke II. Opnieuw is hier sprake van een primeur. Twee generatorsets op de hoofdmotoren voeden een accupack, waardoor het mogelijk is – bijvoorbeeld als er moet worden geladen of gelost in stiltegebieden – om vrijwel geruisloos te kunnen werken. Dit systeem is geleverd door Leeuwe­stein.

De verwarming aan boord – vloerverwarming en boilers – gebeurt door het koelwater van de motoren. Bovendien is er een extra opslagtank van 1.000 liter met warm koelwater. Climalogic heeft dit systeem ontwikkeld, waarbij HR-ketels eventueel na twee à drie dagen de verwarming overnemen. Ook de generatorset voorop maakt deel uit van dit systeem, waarbij het warme koelwater naar achteren wordt gepompt indien daar verwarming nodig is.

“Na een uur of wat gebruik van generatorsets is alles weer opgewarmd en kan weer overgeschakeld worden op het geruisloze verwarmingsysteem. Heel duurzaam: we sparen ook veel uit bij het stroomverbruik aan boord. Er zijn acht kachels aangesloten op het koelwatersysteem en met kleine fans die weinig stroom verbruiken, wordt de warmte verspreid. Het stroomverbruik is enorm omlaaggegaan op de Philipskercke II. Bovendien is het aangenaam geruisloos.”

Trots

Het aantal innovaties aan boord houdt niet op. “Leeuwestein uit Dordrecht heeft roestvrijstalen lieren geleverd, die geen onderhoud behoeven en niet gesmeerd hoeven worden.”

“De masten, brugvleugels en heklichtvleugel van rvs zijn geleverd door Beerens, in het casco zit ook veel RVS verwerkt, zoals bolders, raamlijsten deuren en deurlijsten et cetera. Verder heeft Van Koeveringe uit Kruiningen de kunststof leidingen voor het pompsysteem en de pompen verzorgd, Dit alles zorgt ervoor dat het schip onderhoudsvriendelijk is, vooral met het oog op het zoute water dat normaal het werkgebied voor dit schip is. Prachtig materiaal.”

Hier spreekt een trotse scheepseigenaar. En niet voor niets. De Philipskercke II zet de toon voor een nieuwe generatie beunschepen. Duurzaam, milieuvriendelijk en toch economisch aantrekkelijk.

Samen met de mensen van ZMS (een nieuw bedrijf in de scheepsbouwwereld) en alle andere onderaannemers is er een mooi product aan de binnenvaartvloot toegevoegd.


“Een goede klant”

“De familie Faasse is al jarenlang een goede klant, waar we graag mee samenwerken”, aldus Marco de Waal. De Waal Werkendam is specialist in manoeuvreer- en voortstuwingsystemen en leverde het gehele De Waal-pakket waaronder twee schroefasinstallaties met seals en twee sets Easyflow roeren.

“We zijn blij dat er is gekozen voor het complete pakket van De Waal”, aldus Marco. “De familie komt uit Zeeland maar is veel in Werkendam te vinden, de kinderen hebben hier op het internaat gezeten. We hebben een fijne relatie met Johan en Digna Faasse, we zijn als het ware hun huisleverancier geworden.”

Naast de bekende De Waal-producten, is het mbs Philipskercke II als eerste schip voorzien van de Stuwa propeller stromingskap. Deze draagt bij aan de meest optimale afstroming van het schroefwater en vermindert cavitatie aan de roerbladen.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.