De Duitse en Nederlandse nationale vaarwegbeheerders gaan gebruikmaken van elkaars ervaring en kennis. President Hans-Heinrich Witte van de Generaldirektion Wasserstraßen und Schifffahrt en hoofdingenieur-directeur Erica Slump van Rijkswaterstaat Noord-Nederland ondertekenden daarvoor op 22 juli in Duisburg een samenwerkingsconvenant. Het doel van daarvan is het bevorderen en versnellen van dringend noodzakelijke verkeersinfrastructuurprojecten op de Duitse en Nederlandse waterwegen.
De samenwerking is mede ingegeven door het tekort aan ingenieurs (en ander gekwalificeerd personeel). “We willen de uitvoering van de komende waterbouwkundige projecten in Duitsland en Nederland versnellen”, aldus Hans-Heinrich Witte. “Daarom brengen we onze knowhow samen. Rijkswaterstaat heeft jarenlange ervaring met nieuwe contractvormen zoals Design & Build en wij hebben uitgebreide kennis van gestandaardiseerde bouwmethoden. We willen zo van elkaar profiteren.”
Uitwisselingsprogramma
De Generaldirektion Wasserstraßen und Schifffahrt (GDWS) is van plan om proefprojecten te starten met voor de Duitse overheid nieuwe contractvormen. Rijkswaterstaat zal een ondersteuningsteam beschikbaar stellen om te helpen bij het opzetten hiervan. In ruil daarvoor levert de GDWS experts die Rijkswaterstaat adviseren met technische kennis en standaardprocedures. Daarnaast hebben GDWS en Rijkswaterstaat een stuurgroep ingesteld en een uitwisselingsprogramma opgezet.
‘Goed noaberschap’
“Als goede buren werken we al succesvol samen in de grensregio’s, omdat waterwegen en scheepvaart niet gebonden zijn aan nationale grenzen. Met deze samenwerkingsovereenkomst gaan we nu een stap verder”, stelt Erica Slump. Over de contractvormen met aannemers zegt de hoofdingenieur-directeur: “Rijkswaterstaat zal de GDWS helpen bij het ontwikkelen van deze contracten. Dit is een goed voorbeeld van ‘goed noaberschap’. Samen zijn we zo beter voorbereid op toekomstige uitdagingen.”