Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group, TU Delft, Rijkswaterstaat en de Provincie Zuid-Holland doen gezamenlijk onderzoek naar de levensduur van beweegbare bruggen. Daarvoor werd onlangs op de TU Delft een unieke proefopstelling geopend. Daarmee is het voor het eerst mogelijk om theoretische berekeningen in de praktijk te testen.
Nederland telt honderden beweegbare bruggen. De status van de mechanische uitrusting is cruciaal voor de vraag of een brug gerenoveerd of vervangen moet worden. Hiervoor is een herbeoordeling van het bestaande bewegingswerk nodig. Dit onderdeel is voor veel beheerders een grote worsteling aangezien de theoretische rekenregels niet exact overeenkomen met de praktijk. Bewegingswerken worden daardoor mogelijk onnodig (of te vroeg) vervangen.
Meer veiligheid, minder kosten
Het onderzoek richt zich op de dynamica en constructieve veiligheid van beweegbare bruggen. Dit moet leiden tot een realistischer model om de levensduur van beweegbare bruggen te beoordelen. De verwachting is dat dit model grote voordelen biedt. Hiermee kunnen brugbewegingsmechanismen kostenbewust in stand worden gehouden zonder dat de veiligheid in het geding komt.
Sonja Riesen, projectmanager Beweegbare Bruggen bij Antea Group zegt: “Met dit onderzoek werken wij aan het ontwikkelen en toepassen van duurzame oplossingen in onze leefomgeving. Daarnaast past het onderzoek goed bij onze ambitie om tot de top van Nederland te behoren op het gebied van beweegbare bruggen.”
Modellen in de praktijk testen
Het promotieonderzoek van Kodo Sektani, ingenieur bij Antea Group, leverde al nieuwe theoretische modellen op waarmee de belastingen van brugbewegingsmechanismen in verschillende situaties voorspeld kunnen worden. Sektani: “Nu is het zaak om de modellen te verifiëren en te valideren. Vanaf 2018 werk ik samen met veertien sponsors aan een proefopstelling die in staat is om antwoord te geven op de vraag met welke krachten een bewegingswerk te maken krijgt en hoe alle mechanische onderdelen op elkaar inwerken.”