De totale goederenoverslag in Antwerpen is het afgelopen kwartaal met 3 procent gedaald. Volgens Port of Antwerp kan dat worden beschouwd als “een normalisering van de situatie na de recordcijfers van het eerste kwartaal in 2018”.
Vooral de start van 2019 was minder. Naarmate het kwartaal vorderde was opnieuw een stijgende lijn merkbaar. De verwachting is dat die de komende maanden zal aanhouden, mede dankzij extra MSC-lading vanaf april tussen Antwerpen en Noord-Europa. De containeroverslag blijft sowieso groeien. Maart was de beste maand ooit. In het eerste kwartaal was de overslag in totaal circa 2,8 miljoen TEU.
Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf, licht toe: “Onze containeroverslag blijft groeien, ondanks verzwakte economische vooruitzichten. Dit is goed nieuws voor Port of Antwerp en bestendigt onze uitstekende positie als hub voor containerlading in de wereldwijde logistieke keten.”
“Tamelijk goed”
Conventioneel stukgoed deed het in het eerste kwartaal van 2019 “tamelijk goed, maar gematigd vergeleken met het ijzersterk eerste kwartaal van 2018”. Dat kwam toen door het aanleggen van staalvoorraden met het oog op de naderende Amerikaanse importheffingen. De ijzer- en staaloverslag presteert nu zodoende 5 procent onder het niveau van vorig jaar.
De roro-overslag nam toe met 3,2 procent. Het aantal voertuigen daalde weliswaar, maar het totale gewicht nam toe dankzij een stijging van het gemiddeld gewicht per voertuig.
Minder droge bulk
De totale overslag van droge bulk daalde in het eerste kwartaal met 8,8 procent. Vooral ertsen (-22,9%), kolen (-16,5%), schroot (-10,2%) en meststoffen (-2,2%) werden minder aangevoerd. De overslag van zand en grind groeide dit kwartaal met 6 procent. De overslag van meststoffen herstelde zich in maart. Zó sterk zelfs dat sprake was van de beste maandcijfers sinds februari 2011.
Ook minder vloeibare lading
De vloeibare bulkoverslag noteerde in het eerste kwartaal ook een daling: van 8,6 procent. “Na twee mindere maanden (-12,4%) merkten we in maart een merkbaar herstel, weliswaar minder uitgesproken bij aardoliederivaten, het grootste onderdeel binnen de vloeibare bulk.”
De zachte winter in 2019, tegenover een koudere in 2018, was merkbaar voor de vraag naar aardoliederivaten. Ook de lagere Europese economische groei had een negatieve invloed.
Opmerkelijk noemt het Antwerpse Havenbedrijf het herstel in de overslag van ruwe aardolie en chemicaliën. “Na drie maanden vertoont de overslag van ruwe olie een status quo op +0,1%. Voor chemicaliën noteren we een quasi status-quo (-0,6%) met nota van een aardig herstel in de maand maart, na een sterke daling in de maanden januari en februari.”