- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwHerman S: unieke naam in de bunkerwereld

Herman S: unieke naam in de bunkerwereld

- Advertentie -

Delen

De door Scheepswerf L.J. Boer Sliedrecht voor Slurink Bunkerstations gebouwde bunkerboot Herman S is uitgevoerd met de modernste equipment, gericht op binnenvaart en kleine zeevaart. Ervaring is ingebouwd; expertise die teruggaat sinds Pouwel Slurink eind 1800 in Zwartsluis een scheepstuigerij begon. De volgende generatie zette dit voort en halverwege de vorige eeuw professionaliseerde Herman Slurink zijn victualiënhandel en brandstofleveringen. De huidige generatie heeft er een vooraanstaand modern bunkerbedrijf van gemaakt. Met de naam ‘Herman S’ en straks ‘Hilda S’ gedenken ze hun vader en moeder.

U leest het goed: er is ook nog een zusje in aanbouw. Eveneens bij Scheepswerf L.J. Boer overeenkomstig een Slurink-tekening. De ontwikkeling in de scheepvaartbranche en de vraag naar nieuwe producten, evenals de veranderende wetgeving, vereisen een regelmatige vlootvernieuwing. Recentelijk besloot Slurink de schepen Service 3 en 4 een make-over te geven en aan te passen voor Longlife Diesel en GTL.

Direct hierop volgde de opdracht voor de bouw van twee nieuwe – eerste dubbelwandige – 290 ton grote bunkerboottankers, waarmee de firma beschikt over drie dubbelwandige bunkerstations en veertien bunkerschepen.

Slurinks technische man Loek Besemer heeft – naast dat hij alles wat drijft van Slurink up-to-date houdt – de nieuwbouw onder zijn hoede. Het directieteam bestaat uit Rob, Alwin en Sjoerd Slurink. Samen met hun medewerkers zijn ze trots op de nieuwe aanwinst.

Met de markt mee

Na een rondje bunkerschip en Herman S spreken we met Rob Slurink. “Ondanks de relatief kleine afmeting van een bunkerboot is het bouwen en uitvoeren overeenkomstig wetgeving vergelijkbaar met een grote chemicaliëntanker. Het inspelen op een veranderende branche waarin wetgeving voor de scheepvaartondernemer door milieu, Stage V en biobrandstoffen geen vaste koers kent, maakt het nog wat gecompliceerder.

De groeiende vraag naar GTL, Longlife Diesel en Adblue – waarvan er 5 kuub in bulk aan boord is – verlangt specifiek materiaal en een grote verscheidenheid aan producten.”
“Mede daardoor hebben we aan boord van de Herman S zes tanks en veel ruimte voor servicepakketten naast de bunkerproducten.

Vlnr: Sjoerd, Alwin en Rob Slurink. (foto Peter Huizinga)

Veilig en met plezier werken

Met de inrichting hebben we ook goed geluisterd naar onze medewerkers; het is hun schip, waar ze met plezier en veilig mee moeten werken. Onze opzet is met dit schip naast vernieuwing een stap in de toekomst zetten, waarmee we de gevraagde maritieme service kunnen bieden.”

“Hierbij wil ik het werfteam en de onderaannemers namens ons bedrijf nog eens hartelijk danken voor hun werkzaamheden. Het is gerealiseerd zoals we voor ogen hadden… Uitstekend gewerkt!”

We lopen nog even mee naar zijn kantoor voor enkele beloofde foto’s van de Herman S. Vanachter zijn bureau heeft hij een panoramazicht op de rivier. “Deze foto’s maken we met een drone, soms ook als service voor klanten. Medewerker Peter Huizinga is daar specialist in.”
Naast de pc staat de foto van zijn ouders. Aan de kapstok hangt een ketelpak. Rob volgt mijn blik en zegt: “Wanneer er tijd is, help ik de jongens graag een handje mee aan dek.”

Eigentijds compleet

De nieuwe tanker is 34,9 x 7,30 meter en voldoet aan alle laatste eisen. Het schip is dus eigentijds compleet. Koedood Marine Group leverde voor het schip een Mitsubishi scheepsdieselmotor S6A3-T2MPTA van 360 kW (490 pk), een hydraulische ZF-keerkoppeling (W350-1), voor het pompbedrijf een Mitsubishi van 240 kVA (50/60 Hz) en als havengenerator een Mitsubishi van 45 kVA (50 Hz).

Oechies Electrotechniek was verantwoordelijk voor de elektrische installatie, het nautisch pakket, tankmeet- en alarmsysteem, de stalen lessenaar en airco. Het stuurhuis werd gebouwd door Scheepswerf L.J. Boer. De stuurhuislessenaar en complete betimmering van het schip werden verzorgd door Hoogendoorn MBI, met schitterend resultaat. Van Wijk
Stuurhuizen leverde de aluminium deuren, Rafa de ramen en Beerens de alu sierlichtmast (type Slurink!)
Aan het roer staan trouwe medewerkers!

tekst: Johan de Witte

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -