Het is 6 maart, de regen pauzeert, de zon twijfelt en de rij met auto’s bij de Volkerak groeit. Bouwers, technici, Lloyds en genodigden stappen aan boord. De motoren draaien warm; er zijn koffie en broodjes in de stuurhut. Alles aan boord? De kapitein neemt plaatst in zijn chique, zwart gemoffelde cockpit. Lekko: proefvaart!
De rode vlag met witte ruit en grote zwarte D laat geen twijfel bestaan over wie de eigenaar is. Het in Kladovo, door Gebr. de Jonge gebouwde casco is bij Breko Shipbuilding afgebouwd en het zesde in een serie van (voorlopig) zeven voor B. Dettmer Reederei uit Bremen.
Bedrading
De éérste volgens het nieuwe ADN 2019 uitgevoerde tanker toont van afstand niets opvallends. Maar een nadere observatie maakt de aanpassingen duidelijk. Zo zijn de ladingpompen met bedrading uitgevoerd waarmee meer functie en veiligheid wordt gemonitord. Op het voordek is de aanzuiging van overdruk in de machinekamer naar voren geplaatst om te voldoen aan een nieuw bouwvoorschrift: aanzuiging voor woon- en werkruimten moet zich minstens 6 meter buiten de ladingzone bevinden. Het achterschip is voor stuurhuis, woning en machinekamer overeenkomstig uitgevoerd.
“Wat goed is, moet je niet willen verbeteren, maar een stukje innovatie of nieuwe wetgeving komt bij nieuwbouw nogal eens langs”, zegt Ed Versluis. Ed bewijst zich reeds zo’n twintig jaar in nieuwbouw, als het gaat over uitvoering en veiligheid. Hij is door de Duitse rederij ingehuurd om de 86 x 9,60 meter grote Dettmer Tank 132 overeenkomstig ADN 2019 uit te voeren.
ATEX
Als dat samen met de Breko-projectleiders Alex Mutsaars en Patrick den Haan en hun team gebeurt, hoeven er geen grote hobbels te worden genomen. Niettemin is het opletten geblazen.
Het begint al met de vertaling… Vergeet Hollands en Engels en houd je vast aan de Franse en Duitse interpretatie. Opnieuw is de aanzuigmond in de tank bepaald, ook de uitblaas is ten opzichte van 2018 afwijkend omschreven. De voorschriften omtrent explosiebescherming eveneens. Zo zijn er nu duidelijke regels voor elektrische en niet-elektrische apparatuur (pomphuizen) aan dek.
De wetgeving focust op bewegende onderdelen in de ladingzone en eveneens op de overdruk in de beide machinekamers. De ATEX-regelgeving speelt hierbij weliswaar een leidende rol, maar voorschriften worden niet zelden geüpdatet! ADN 2019 in combinatie met de Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen (ES-TRIN) moet bij nieuwbouw juist worden geïnterpreteerd. Oppassen dus!
“Wanneer je terminal en schip aan elkaar koppelt, is dat niet altijd ‘broer en zus’”, zegt Versluis. “Het moet matchen en wanneer je dan het laad- en losproces nauwkeurig volgt, is het veilig. In die zin kan ik zeggen dat het ADN 2019 het weer veiliger maakt.”
Leidingstraat
De Dettmer Tank 132 is een ECO-NOMY-tanker van De Jonge, zonder toeters en bellen. Toch heeft het schip alles uit de maritieme etalage. Tunnels of buizen heeft deze Dettmer niet. Met tweemaal 500 pk Volvo D13, Reintjes-koppelingen en schroeven van slechts 1,40 diameter komt er 18,5 kilometer snelheid op de klok. De decibels blijven hierbij beperkt tot 52/56. De zeer overzichtelijke machinekamer blinkt van eenvoud en ligt in combinatie met het Volvo IMO Tier III-concept voorop zonder dat er ook maar ‘een vuiltje aan de lucht’ is.
Willemsen Interieurbouw nam het wooncomfort voor zijn rekening. Er zijn vijf centertanks met spiralen. PSI installeerde zoals gebruikelijk de leidingstraat. De tanks zijn gecoat met Hempels galvosil 15700. Heatmaster leverde een thermische ketel van 800 kW. Als energie staan er John Deere’s voor de twee Bornemann-pompen en de Verhaar-boegschroef.
Het accent ligt bij deze Dettmer-tankers op draagvermogen en minimaal brandstofverbruik. In ballast met de kolomstuurhut aan dek duikt het schip onder de 4 meter. De Dettmer Tank 132 heeft zilveren Green Award.
Dettmer-vlag
Dr. Heiner en Dr. Günter Dettmer gingen in 1947 van start met een handel in koffie en het laten bouwen van schepen. Dettmer groeide enorm en telde eens 120 schepen; daarna verdween de firma – door verkoop – grotendeels van het water.
“Ons streven is om de vloot te vernieuwen en uit te breiden met het accent op kanaalschepen. Het ladingvolume vermeerdert sinds 2016 en rechtvaardigt schaalvergroting stapsgewijs. Met name willen we ons in Noord-Duitsland versterken. Het zijn mineralen- smeerolie- en zwaveltankers met een gevraagde tonnage, kanalfähig, duurzaam en schoon.”
Inclusief de regie/charterschepen varen er tegenwoordig 23 tankers met de Dettmer-vlag in de mast. Naast bevrachting van minerale oliën en droge lading is Dettmer werkzaam in de slobs en calamiteitendiensten. Verscheidene dochterondernemingen hebben zich gespecialiseerd in logistiek, railvervoer, opslag en milieu.