Methanol is geschikt als brandstof voor de scheepvaart, dat is al wel aangetoond. Kan het op brede schaal worden toegepast en wat zijn dan de voor- en nadelen? Die vragen komen aan de orde bij het haalbaarheidsonderzoek dat een consortium van internationale maritieme bedrijven laat uitvoeren, ondersteund door het Maritiem Kenniscentrum. Hoe lang duurt het voordat schepen op methanol varen, dat minder vervuilend is dan diesel?
In het consortium zitten rederijen (Boskalis, de Koninklijke Marine, Van Oord en Wagenborg Shipping), scheepsbouwers (Damen Shipyards, Feadship, Royal IHC), motorenfabrikanten (Pon Power, Wärtsilä) en maritieme toeleveranciers en dienstverleners (zoals Marine Service Noord en C-Job Naval Architects). Parallel aan dit initiatief doen de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam samen met de methanolleveranciers BioMCN en Helm Proman en brancheorganisatie The Methanol Institute onderzoek naar de infrastructuur en de toeleveringsketen voor methanol.
Het Green Maritime Methanol-project wordt ondersteund door TKI Maritime en het Ministerie van Economische Zaken en zal binnen twee jaar worden afgerond.
Grote belangstelling
Daarnaast investeren onderzoeksinstituten als TNO, TU Delft, NLDA en MARIN in deze ontwikkeling. Door het bestuderen van operationele profielen, scheepsconfiguraties, motorconfiguraties, prestaties, diverse emissiewaarden en vele andere relevante onderwerpen leveren zij kennis en onderzoekscapaciteit.
“De consortiumpartners brengen ieder uitgebreide kennis en ervaring in om dit project tot een succes te maken”, aldus Pieter Boersma, Business Director Maritime & Offshore van TNO. “De deelname van reders, scheepsbouwers, OEM’s, havens en methanolleveranciers laat zien hoe groot de belangstelling is om kennis en ervaring uit de gehele waardeketen te integreren in het Green Maritime Methanol-project. Als onderdeel van het project zullen de partners kijken naar concrete mogelijkheden om methanol als scheepsbrandstof te gebruiken bij zowel nieuwbouwschepen als bij verbouwingen van de bestaande vloot.”