Twee jaar geleden startte Danser Group met een rechtstreekse binnenvaartdienst tussen Rotterdam, Vlissingen, Terneuzen en Gent. Inmiddels worden er jaarlijks 15.000 containers vervoerd. Danser verwacht voor de komende jaren een significante groei voor deze dienst. Inmiddels is er in het Zeeuwse Westdorpe een terminal (3MCT) bijgekomen en wordt de frequentie van het aantal afvaarten verhoogd.

Vóór 2016 bestond er nog geen vaste dienst die de vier havens met elkaar verbond. Er gingen wel containers over water tussen de afzonderlijke havens, maar een groot deel werd met vrachtwagens vervoerd.

De vraag naar een frequente grensoverschrijdende verbinding groeide en op initiatief van Havenbedrijf Rotterdam en Nort Sea Port begon Danser in december 2016 een dienst die alle havens wekelijks aanloopt. Hierdoor verschuift lading van de weg naar de binnenvaart

 

Betrouwbaar

“Containervervoer per binnenvaartschip kent betrouwbare aankomsttijden en weinig CO2-uitstoot. Daardoor is deze manier van transport steeds aantrekkelijker voor bedrijven”, zegt Matthijs van Doorn, manager logistics van Havenbedrijf Rotterdam, op de site portofrotterdam.com uit. “De verbinding bestond nog niet en is eigenlijk vanaf de start meteen een groot succes. Voor ons betekent het een mooie versterking en uitbreiding van het vervoer van en naar ons (achterland)netwerk via de binnenvaart.”

 

Extra modaliteit

“Met deze service wordt optimaal gebruik gemaakt van de sterke zee- en doorvoerfuncties van de deelnemende havens”, vult Jean Ruinard, commercieel manager bij North Sea Port aan. Dat beheert het 60 kilometer lange grensoverschrijdende havengebied van Vlissingen in Nederland tot Gent in België. “Door deze samenwerking is er voor bedrijven binnen deze corridor een uitstekend alternatief voor de weg geboden. Dat draagt bij aan een kleinere ‘footprint’. In het verleden gingen containers voornamelijk via de weg. Met deze connectie geven we invulling aan de behoefte van onze klanten aan extra modaliteit.”

 

Frankrijk

Het leeuwendeel van de 15.000 containers wordt verscheept in de corridor Rotterdam-Zeeland-Gent. Daarnaast beginnen ook volumes van en naar Noord-Frankrijk en het zuiden van België te groeien.

Marco Zwaap, general manager Operations bij Danser Group daarover: “Sinds we deze verbinding hebben, varen er onder andere kleinere schepen vanuit Wallonië en Lille naar Gent. Daar worden ze gelost en overgeplaatst op het binnenvaartschip naar Zeeland en Rotterdam. Vice versa werkt dat uiteraard ook.”

“Vroeger ging doorvervoer naar die gebieden bijna altijd via de weg. De dienst is complementair aan andere directe verbindingen die binnen dit vaargebied al bestonden.”

foto: Danser Group

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.