De regen in Duitsland heeft effect: Op de Rijn en andere rivieren is er een scheutje water bijgekomen. Dinsdagochtend 30 oktober gaf de Pegel in Kaub 47 centimeter aan, een plus van 17 centimeter.
De was gaat de komende 24 uur nog door. Voor woensdagmiddag voorspelt Elwis 55 centimeter. Eind van de week is de Pegel echter weer gedaald naar 45, zo is de verwachting.
De schade door de aanhoudende droogte loopt intussen behoorlijk op. Niet alleen voor binnenvaartondernemers, containeroperators en bevrachters, maar ook voor de verladers.
380 miljoen extra kosten
Evofenedex heeft becijferd dat de meerkosten voor het laten vervoeren van goederen via andere wegen dan de binnenvaart rond de 380 miljoen euro ligt. “Jaarlijks wordt er in de binnenvaart ongeveer 2,3 miljard omgezet. In periodes van laag water stijgen de kosten voor verladers en zijn ze gemiddeld twee keer zoveel kwijt aan de binnenvaart. De meerkosten voor het transport loopt dan al snel op tot ongeveer 380 miljoen euro, een zesde van de totaalomzet.” Die extra kosten gaan op aan het inzetten van extra schepen, opslag en het inschakelen van treinen en trucks.
Uitwijken onmogelijk
Verladers komen door de situatie in de knel, aldus evofenedex. “Alles wat niet via de binnenvaart weg kan, wordt geprobeerd via de weg of spoor weg te zetten. Maar ook dat is lastig, want alle capaciteit die er is wordt maximaal benut. Bovendien is er tekort aan vrachtautochauffeurs, dus daar liggen geen mogelijkheden meer. Uitwijken naar een andere modaliteit is niet mogelijk”, aldus adjunct-directeur Joost Sitskoorn.
“Bedrijven kiezen ervoor om alleen nog de meest cruciale aanvoer nog te laten komen. De chemische sector doet er alles aan om te voorkomen dat fabrieken stilvallen. Voor laagwaardige producten als zand zullen de meerkosten van het transportkosten moeten worden doorberekend aan klanten.”