Vlaanderen vindt dat het veel troeven heeft om een topregio te worden voor autonome schepen. Om deze maximaal te benutten richten de overheid, de academische wereld en de havens het platform Flanders on the Automated shipping Track op: FLOAT.
Vanuit dit platform wordt Mahi ondersteund. Dit het private project moet resulteren in de eerste volledig autonoom varende droneboot die in mei 2019 de Atlantische Oceaan zal oversteken.
Wat zijn volgens Vlaanderen zelf de troeven voor een koploperspositie als het om autonome schepen gaat? De toonaangevende maritieme en logistieke sector, het zeer uitgebreide vaarwegennet waarbij 80 procent van de industrie op minder dan 10 kilometer van een vaarweg ligt en de aanwezige grote relevante knowhow in deze sector, de bedrijven en de universiteiten.
FLOAT
FLOAT start met tien deelnemers, waaronder Vlaamse overheden (De Vlaamse Waterweg nv, agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust, Departement Mobiliteit en Openbare Werken), de universitaire wereld (KULeuven, Ugent, VUB, UAntwerpen, Hogere Zeevaartschool) en havens ( orth Sea Port en Havenbedrijf Antwerpen). Zij ondertekenden op 1 oktober een intentieovereenkomst om de ontwikkeling en het gebruik van autonome vaartuigen in Vlaanderen te stimuleren.
Ideale testbodem
Jacques Vandermeiren, CEO van Havenbedrijf Antwerpen, zegt: “Onbemande vaartuigen zijn dé toekomst. Hoewel de technologie momenteel nog in haar kinderschoenen staat, bevinden we ons aan de vooravond van een grote evolutie. Door proefondervindelijk te werk te gaan, zoeken we naar nieuwe leefbare en commerciële toepassingen.”
“Onze havens, die tot de wereldtop behoren, vormen hiervoor een ideale ‘testbodem’. De duurzame haven van de toekomst wordt maar werkelijkheid als we nieuwe technologieën de mogelijkheid bieden om hun intrede te vinden op het havenplatform.”
Wereldprimeur
Vanuit FLOAT wordt het private project Mahi ondersteund: vier jonge Vlaamse ingenieurs hebben een droneboot ontworpen die in mei 2019 geheel autonoom de Atlantische Oceaan zal oversteken. De volledig zelfgemaakte droneboot van 4 meter lang is volledig opgebouwd uit composietmaterialen en maakt gebruik van zonne-energie en batterijen om een elektromotor aan te drijven. Na een trans-Atlantische tocht van twee maanden moet de droneboot dan autonoom in de Caraïben (Guadeloupe) aankomen. “Tot nu toe is er geen enkele droneboot die dit heeft gedaan; een wereldprimeur voor Vlaanderen op het gebied van autonoom varen.”
Vlaams vakmanschap
Ben Weyts, de Vlaamse minister van Mobiliteit, zegt: “Vlaanderen neemt het voortouw in de ontwikkeling van autonoom varen. Met onbemande vaartuigen kunnen we nog meer uit onze waterwegen halen. Met dit soort spitstechnologie maken we goederentransport via het water ook aantrekkelijker voor verladers, die nu nog al te gemakkelijk kiezen voor een vrachtwagen in de file. Met het gedurfde project Mahi willen we de hele maritieme wereld een staaltje Vlaams vakmanschap laten zien.”
Concreet
Pieter-Jan Note is een van de initiatiefnemers van Mahi. “Met dit project willen wij laten zien wat de concrete toepassingsmogelijkheden zijn van droneboten en het belang ervan voor de toekomst”, zegt hij. “Zo kan Mahi atmosferische en oceanografische gegevens verzamelen, kustgebieden in kaart brengen, eco-sensitieve gebieden of moeilijk toegankelijke delen op zee inspecteren en zelfs ingezet worden voor het transport van goederen.”