Met veel begrip hebben de binnenvaartwoordvoerders van de Tweede Kamer de petitie aanvaard waarmee de ASV oproept om alles in het werk te stellen de ‘kleine binnenvaart’ te behouden. Dinsdagmiddag 26 juni overhandigde een delegatie van de schippersvereniging de handtekeningen in Den Haag. Het pakket ging vergezeld van een uitleg en een overzicht van de inspanningen die de ASV de afgelopen jaren heeft gedaan om de strengere technische voorschriften die de CCR oplegt, ongedaan te maken.
De online petitie was door 1.656 mensen ondertekend. De volledige titel luidt ‘Geef de binnenvaart toekomst en voorkom 74.000 extra trucks, files en CO2-uitstoot’, waarmee de ASV aangeeft dat de verzwaring van de regels, die ook voor bestaande schepen gaan gelden, desastreuze gevolgen heeft voor met namen oudere schepen tot 86 meter en 1.500 ton. Aanpassing aan de nieuwe eisen is in veel gevallen onmogelijk danwel onbetaalbaar. Daardoor dreigt massale sloop van deze ‘kleine’ schepen.
De ASV hoopt dat minister Cora van Nieuwenhuizen, daardoor aangezet door de Tweede Kamer, de Centrale Commissie voor de Rijnvaart tot inkeer weet te brengen. Recent aangenomen moties verlangen dat ook van de minister.
Laatste kans
Van de ASV-delegatie op het Binnenhof maakten onder meer voorzitter Gerberdien le Sage en haar voorgangster Sunniva Fluitsma deel uit. De laatste trad op als woordvoerder: “We hebben het probleem overal aan de orde gesteld, zelfs in Straatsburg en Brussel. Het heeft niet geholpen. Dit is onze laatste kans. Als er niets gebeurt, zijn de schepen tot 1.500 ton in 2025 verdwenen. Ook eigenaren van grotere schepen hebben problemen: ze willen best vergroenen, maar je kunt je euro maar één keer uitgeven. En door de CCR-eisen moet dat aan onzinnige dingen.”
Evofenedex ondersteunt het pleidooi. Er waren ook twee vertegenwoordigers aanwezig. Na Sunniva Fluitsma sprak ook Joost Sitskoorn, adjunct-directeur van de ondernemersvereniging van verladers en expediteurs, de Kamerleden toe. Hij wees op het belang van voldoende aanbod van kleine schepen en gaf een voorbeeld van de ook in zijn ogen onnodige extra regels: “Bij de bediening voor voor- en achteruit varen moeten opeens een groen en een rood lampje. Terwijl die hendel duidelijk de richting wijst en deze mensen al dertig of veertig jaar varen en heus wel weten wat voor- en achteruit is.”
Moties
Sunniva Fluitsma overhandigde de handtekeningen en het dossier aan Agnes Mulder (CDA), die voorzitter is van de vaste commissie van Infrastructuur en Waterstaat. De ontvangst was hartelijk. Opvallend was dat van bijna alle partijen de woordvoerders voor binnenvaart aanwezig waren. Dat geeft aan dat de branche en het probleem hun aandacht hebben.
De meesten zijn het afgelopen jaar ook persoonlijk al door de ASV geïnformeerd. Tijdens de laatste overleggen met minister Cora van Nieuwenhuizen zijn meerdere moties ingediend – en met brede steun aangenomen – ten gunste van de binnenvaart. En met name om scheepseigenaren in bescherming te nemen tegen onnodige en/of onredelijke eisen van de Rijnvaartcommissie.
Gesprek met de minister
Cora van Nieuwenhuizen toonde zich daarvoor ontvankelijk. Bij de ASV leeft de hoop dat ze van de huidige minister meer gedaan krijgen dan van haar voorganger (en VVD-partijgenoot) Melanie Schultz van Haegen. Eerdere moties van de Tweede Kamer om schepen tot 86 meter te ontzien, bleven zonder resultaat.
Op 10 juli treft de ASV minister Cora van Nieuwenhuizen. Op de agenda staat dan de problematiek van de kleine schepen, wat daaraan gedaan zou kunnen worden en hoe andere Rijnoeverstaten met de CCR-voorschriften omgaan.
tekst en foto’s: Martin Dekker