- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwNieuwe Jaegers-tanker, vertrouwde naam

Nieuwe Jaegers-tanker, vertrouwde naam

- Advertentie -

Delen

De opzet van Gunther Jaegers was een waardige vervanger te realiseren voor het oude mts Edgar Jaegers. Het schip droeg namelijk de naam van zijn overleden vader. Met de focus op duurzame functionaliteit, techniek, lage weerstand in combinatie met een hoog draagvermogen, prettige besturing en lage emissies is dat ruimschoots gelukt. Het is een uniek uitgeruste bitumentanker die gedoopt werd op 18 april. Dat gebeurde, onder de Ruhrorter Pegel, door moeder Hedy Jaegers. En de naam van het nieuwe schip? Edgar Jaegers!

Op 12 april ligt het schip nog bij TeamCo Shipyard in Heusden. Een geïsoleerde leidingtunnel midden over het hele trunkdek valt als eerste op. Pompen, afsluiters en alles wat er buiten steekt, is dik geïsoleerd. Slijpen, lassen en monteren… rondom activiteit, want ze moeten opschieten: om drie uur vanmiddag klinkt het lekko voor de technische proefvaart!

De technische man bij firma Jaegers, Norbert Kuhlmann, onderscheidt zich niet alleen door zijn oranje werkpak, hij doet dat ook in sympathie. Of we eerst het schip willen bekijken… Graag!

Verbazing volgt om te zien wat nodig is om veilig 160-200 graden warm asfalt te vervoeren. De totale lading-equipment is gescheiden van het casco. Nadruk ligt hier op de ‘sterkteleer’ waarin radiale en axiale materiaaluitzetting hoofdrollen spelen, evenals de essentie van isolatie waarmee de warmte in de tanks en het systeem blijft en niet door het casco wordt overgenomen.

Tijd voor het interview, op koers naar de kantine. Intussen vertelt Kuhlmann: “Het is uitstekend werken hier bij TeamCo, een scheepswerf die gecompliceerde schepen kan installeren.” Hij kan het beoordelen; nieuwbouw staat vrijwel permanent op de agenda bij Jaegers. Bovendien telt de vloot een tiental bitumentankers.

 

Duurzame dubbel­schroever

Voorwaarden voor deze tanker waren onder andere een goed dragend casco met minimale weerstand, twee schroeven, Cummins-hoofdmotoren en -generatoren die de energiehuishouding regelen en parallel zijn afgestemd op voortstuwing-boegschroef en/of lading/ballastpompsystemen om verbruik- en uitstoot te minimaliseren.

De vorm van het bij De Jonge in Kladovo gebouwde casco komt uit de koker van Huib van Dijke van UAB Laiva Projektai. Hij kreeg opdracht voor een duurzame dubbelschroever van 110 x 11,45 meter. Hij tekende een voorschip met een relatief groot volume en een bulbsteven. Het achterschip is slank, niettemin goed dragend door relatief kleinere tunnels/straalbuizen en 1.450 millimeter grote schroeven. Het geïnstalleerde Easyflow-roersysteem onderscheidt zich in besturingsefficiency. Met minimale uitslag stuurt en manoeuvreert het schip ongekend goed.

Rek- en krimpmarge

Achter Shipbuilding Solutions uit Krimpen aan de Lek zitten William Sakko en Corné Borst. “Een slim duo met visie en met wie je uitstekend mee kunt werken”, aldus Kuhlmann. Ze hebben het volledige casco ontworpen evenals de stoelen waar de zeven tanks op staan en het schema van de
leidingtunnel op het trunkdek. Hierbij is met 50 millimeter rek- en krimpmarge rekening gehouden. Essentieel daarbij is op hoogte te zijn of je aan het casco of de laadequipment installeert.

Het gehele laad-/lossysteem is uitgelegd op 250 graden Celsius. Het leidingwerk is door PSI in Kladovo voorgeïnstalleerd en door PSI Papendrecht in Heusden gecompleteerd en getest op 12 Bar. Leidingen ketels, flenzen en allerlei specifieke equipment zijn hiervoor uitgevoerd. Het leidingsysteem heeft veel compensatoren. Alle componenten in het systeem worden verhit door thermische olie.

 

Druk op de ketel

De totale laadcapaciteit is 2.600 kuub. Op het trunkdek vind je peilkokers waardoor eventueel condenswater op de dubbele
bodem gemeten wordt. De ruimte naast de tanks is tijdens het functioneren van het schip verboden terrein. Ventilatie en registratie van het zuurstofpercentage bij inspectie en/of onderhoud blijven levensbelangrijk.

Er zijn twee door EPS geleverde Bornemann-pompen die buiten de geïsoleerde overkapping zijn opgesteld, evenals een restpomp. Bij bitumenvervoer wordt het residu weer aan de lading toegevoegd. De voormachinekamer wordt naast een Verhaar boegschroef beheerst door een 2300 kW Konutherm thermische ketel.

Het design is veelomvattend, veiligheid is allround nummer 1 waarbij Lloyds de vinger aan de pols hield. De Kampers-stuurhut bevat een fraaie lessenaar van Wessels uit Haren Ems. Vanzelfsprekend is door hen ook comfort geleverd in de verblijven. Werkina nam de gehele elektrische installatie en het plaatsen van de apparatuur voor haar rekening.

Op de vraag of sprake is van hoge werkdruk, antwoordt Norbert Kuhlmann, als we hem tijdens zijn survey aan boord nog een keer tegenkomen: “Een beetje druk op de ketel mag wel. Overigens werk ik samen met collega’s en onze directeur Klaus Valentin. Hij interesseert zich bijzonder voor de functie en uitvoering van de schepen, vanuit een visie op de toekomst. Zijn accent ligt eveneens op duurzaamheid, veiligheid en het als firma onderscheiden waar medewerkers zich thuis voelen. Tijdens een nieuwbouwproces hebben we hoewel hij druk bezet is, vrijwel dagelijks contact.”

De Edgar Jaegers stak maandag 16 april het voorschip vanonder de Haringvlietbrug richting Volkerak. Proefvaart geslaagd, een symfonie aan techniek geregisseerd door TeamCo Shipyard.

tekst en foto’s:  Johan de Witte


Marine Power levert energie ‘on demand’

Dat voorzorg aan de voorkant beter is voor portemonnee en milieu dan oplossingen aan de achterkant, weet iedereen. Essentieel hiervoor zijn een scheepsmodel met zo min mogelijk weerstand en het juiste vermogen voor de functievraag. Hiervoor realiseert Marine Power Drechtsteden Stage V-generatorsets in de range van 60 tot 1.600 kVA met Cummins-motoren. Het nieuwe mts Edgar Jaegers is ermee uitgerust.

Het zijn naadloos te schakelen generatoren, geschikt voor standaard boordnetgebruik, evenals pompbedrijf en dieselelektrische voortstuwing. De sets zijn uitgerust voor after treatment-systemen ofwel nageschakelde techniek voor emissievermindering.

Dennis van Wijlen van Marine Power denkt in ‘one size fix all’! Daarnaast is het besparend om energie-opweksystemen samen te
stellen die specifiek op gebruik zijn afgestemd. Hiervoor heeft hij voor een verscheidenheid aan motoren gekozen, bedoeld om deze voor een zo klein mogelijke prijs te laten voldoen aan de normering.  Een roetfilter is namelijk kostbaar; wanneer dat voorkomen kan worden, is het winst.

 

Lagere life cycle-kosten

De energie aan boord van de Edgar Jaegers bestaat voor de voortstuwing uit twee Cummins QSK 19 ME 760 pk bij 1800 omwentelingen met Reintjes-koppelingen. In het achterschip staan twee Cummins QSB 7DM dieselmarine generatorsets opgesteld voor het boordnet en in het voorschip één Cummins QSB5 G5 generatorset geschikt voor het boordbedrijf en één Cummins QSL9 G7 generator, dubbellagerig uitgerust waardoor hij geschikt is voor voortstuwingsenergie. Deze set is te switchen van 60 naar 50 Hertz voor het boordnet.
De gehele energiehuishouding is geautomatiseerd en parallel afgestemd op voortstuwing/boegschroef en/of lading-/ballastpompsystemen om verbruik- en uitstoot te minimaliseren.

Van Wijlen: “Jaegers denkt mee om hun carbon footprint zo gering mogelijk te houden. Wanneer je de life cycle-kosten laag houdt door af te stemmen op de behoefte, ben je al op de goede weg.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -