Na een grondige revisie van ruim twee maanden is de nieuwste aanwinst van sleepdienst en zwaar transport-specialist Muller Dordrecht, de En Avant 30, klaar om de wereldzeeën te gaan bevaren. Met deze ASD Anchorhandling-sleper, is Muller in staat om zowel klanten in de offshore te bedienen als havenassistentie uit te voeren in de havengebieden in en rond Rotterdam.
Op donderdag 1 maart gaf de bemanning in Rotterdam op de Nieuwe Maas een staaltje van het kunnen van de En Avant 30 weg. Voor media was er tussen de middag gelegenheid om de sleper te bezoeken.
Europa’s grootste blusboot
De 40,70 meter lange En Avant 30 kan 110 ton trekkracht leveren. Het schip is in 2011 gebouwd door scheepswerf Astilleros Armon in het Spaanse Vigo en is uitermate geschikt om een grote diversiteit aan maritieme services te leveren: zeeslepen, begeleiding, anchor handling, brandbestrijding, assisteren bij bergingen en havenassistentie van zeeschepen.
Bijzonder aan de zeesleper is de kracht van het brandbestrijdingssysteem. De En Avant 30 is uitgerust met twee Kvaerner-pompen van elk 3.600 kuub per uur, twee op afstand bestuurbare monitoren voor water/schuim met mist-, nevel- en jetfunctie (uitgevoerd volgens de FIFI2-norm). Daarmee is de En Avant 30 Europa’s grootste blusboot.