- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwSunrisetanker Gervais speelt in op behoefte

Sunrisetanker Gervais speelt in op behoefte

- Advertentie -

Delen

Met de bouw van de Sunrisetanker Gervais anticipeert de Vlaamse kapitein-eigenaar Stefan De Wilde op de behoefte aan Duitse kanaaltankers. “Hoewel de dubbelwandigheidsverplichting van 2018 nu wel heel dichtbij komt, is ongeveer de helft van de tankervloot voor de Noord-Duitse kanalen nog enkelwandig”, vertelt De Wilde. “De behoefte aan dubbelwandig tankertonnage die qua formaat op die kanalen uit de voeten kan, is groot. Wij wilden graag vooruit en zagen hier een prachtige kans voor uitbreiding. Ons nieuwe schip wordt in die regio met open armen ontvangen.”

 

Ervaringen

Die behoefte aan transportvolume was voor De Wilde reden om dit nieuwe schip te laten bouwen bij GS Yard in het Groningse Waterhuizen. De Gervais – genoemd naar zijn oudste zoon – is zijn tweede nieuwbouwproject aan de boorden van het Winschoterdiep. Drie jaar geleden liet hij er al de Sunrisetanker Girbaud bouwen, vernoemd naar zijn jongste zoon.

Via mond-tot-mondreclame hoorde hij destijds van het bestaan van het Sunriseconcept. Het verhaal sprak De Wilde aan en de toenmalige drogeladingschipper verdiepte zich verder in het concept en de praktijkervaringen met andere Sunrise-tankers. Hij raakte overtuigd en zette zijn handtekening onder de overeenkomst, die voor hem de overstap betekende van de vracht- naar de tankvaart.

Schoner

“Wij zagen kansen voor dat schip in de Duitse kanaalvaart, dat was de belangrijkste reden voor de overstap.”

“Verder heeft elk soort binnenvaart zijn voors en tegens. Natuurlijk, tankvaart is schoner. Maar de keerzijde is dat je ook te maken hebt met veel meer wetten en regels. De wet- en regelgeving in de vrachtvaart wordt zoals bekend ook strenger, maar is minder strikt dan in de tankvaart. In deze branche moet je goede mensen aan boord hebben met de juiste discipline om zich aan de regulering te houden.”

Sunriseconcept

De keuze voor een Sunrisetanker bleek een goede. Dat blijkt wel uit het feit dat De Wilde met drie jaar ervaring op zak voor uitbreiding van zijn vloot een tweede, 85 x 9,60 meter grote Sunrisetanker bestelde, volledig identiek aan de Girbaud. “Het is een uitstekend concept dat wordt gebouwd op een uitstekende werf. Ik kan alleen maar lof hebben voor de werf­eigenaren Daniel Gausch en Christian Hochbein.”

Wat hem uitdrukkelijk goed is bevallen, is het feit dat turnkey er ook echt turnkey is: “Je hoeft hier zelf je werkkleren niet aan te trekken. Als je wilt, hoef je er echt helemaal niks aan te doen en wordt alles tot in de puntjes voor je geregeld. Niet dat ik er niet aan wilde meewerken, maar nieuwbouw in combinatie met het runnen van een drukke rederij betekent voor mij dat ik veel aan de werf wilde overlaten. En dat kon ik hier met een gerust hart doen. Ook de samen­werking met afbouwbegeleider John Mulder verliep zeer aangenaam. Heb je wensen, dan worden deze uitgevoerd.”

Gebruiksvriendelijk

Zoals gezegd beviel de 85-meter Sunrise De Wilde uitstekend. Zo roemt hij de gebruiksvriendelijkheid van het schip. “Het is een vriendelijk schip, heel eenvoudig om mee te werken.” Daarnaast is hij zeer tevreden over het rendement van het schip, dankzij de economisch aantrekkelijke combinatie van laag verbruik en groot draagvermogen.

Zo is het leeggewicht van schip met zo’n 10 procent geringer dan dat van vergelijkbare 85-metertankers. Deze gewichtsbesparing is gerealiseerd dankzij onder meer gebruik van de hoogwaardiger en sterkere staalsoort DM36, die dunnere uitvoering van bepaalde cascodelen mogelijk maakt. Daardoor kan het schip bij vergelijkbare diepgang ruim 150 ton extra lading meenemen ten opzichte van tankers van vergelijkbare omvang.

De brandstofbesparing heeft alles te maken met het relatief geringe motorvermogen, verdeeld over twee Volvo Penta D13-hoofdmotoren van slechts 500 pk per stuk. Deze lichte motoruitrusting kan dankzij de dubbelschroefs aandrijving met schroeven met een relatief geringe diameter van slechts 1,30 meter – waar 1,60 meter gebruikelijk is.

 

Scheepvaartbedrijf Versluis

Waar de Girbaud wordt bevracht door Dettmer uit Hamburg, is de vaste bevrachter voor de nieuwe aanwinst plaatsgenoot TPA. De bemanning van het schip wordt geleverd door Scheepvaartbedrijf Versluis uit Sliedrecht, evenals de overige medewerkers aan boord van De Wilde’s schepen. Hij legt uit waarom hij graag samenwerkt met Bastiaan Versluis: “Bastiaan neemt ons de volledige zorgt voor personeelsdiensten uit handen. Hij is bereikbaar en flexibel, ik hoef hem maar te bellen of hij staat voor ons klaar met oplossingen.”

 

Oplevering

Nadat De Wilde zijn nieuwe schip bestelde, ging de bouw in januari van dit jaar van start bij Pattje Waterhuizen, de werf direct tegenover GS Yard. Na de tewaterlating op 30 maart werd het schip overgebracht naar de hoofdaannemer, waar het in zo’n tweeënhalve maand volledig werd afgebouwd.

Begin juni vond de proefvaart plaats, waarna het schip op 16 juni – voor aanvang van het jaarlijkse, knallende Zomerfeest van GS Yard – ten doop werd gehouden.

Op de langste dag gingen de trossen los en vertrok de lichtgewicht motortanker Gervais richting ARA-regio voor belading voor de maidentrip richting Noord-Duitsland, waar het schip naar verwachting vele jaren volop te zien zal zijn.

 

tekst en foto’s: Jan Johan ten Have

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -