- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwRP Basel: een deugdelijke en betrouwbare tanker

RP Basel: een deugdelijke en betrouwbare tanker

- Advertentie -

Delen

Na de RP Rotterdam, de RP Rheinfelden en RP Amsterdam is de RP Basel in de vaart gekomen. Begin volgend jaar volgt de RP Antwerpen. Met de nieuwe tankers versterkt de Plouvier-groep haar marktpositie in het vervoer van minerale oliën.

De RP Basel is een dubbelwandige type C-tanker van het type Moneymaker, een succesvol ontwerp van Rensen-Driessen Shipbuilding. Dat zorgde voor de bouw van het casco en de complete levering van het schip. De RP Basel is gebouwd voor Plouvier Transport en het Zwitserse zusterbedrijf Intership, gespecialiseerd in het vervoer van minerale oliën. De RP Basel is 110 meter lang en 11,45 meter breed bij een diepgang van 3,10 meter. Hij beschikt over acht onverwarmde ladingtanks.

 

Goed manoeuvreerbaar

De tanker is afgebouwd bij Dolderman in Dordrecht, waar ook de andere schepen zijn afgebouwd. Diverse toeleveranciers garanderen opnieuw een hoge bedrijfszekerheid en kwaliteit. Dolpower leverde drie generatorsets voor de boegschroef/ladingpomp en het boordnet.

EPS leverde twee Bornemann-ladingpompen en een Bornemann-strippomp. “Wij gebruiken uitsluitend klasse A-materialen. Dit verzekert een langdurige, probleemloze werking met een bedrijfszekerheid voor het pompsysteem.”

Promarin Propeller und Marinetechnik leverde de scheepsschroef met een diameter van 1750 millimeter, vier schroefbladen en een high-screw design.

De RP Basel heeft, net als vrijwel alle schepen van Plouvier, een standaard SP2700 besturings- en alarmeringspaneel. Het is geleverd door Van der Velden Marine Systems. Dit bedrijf leverde ook een hydrauliek-unit met een aandrijving op de keerkoppeling en het tweede systeem aangedreven door een elektromotor-/pompcombinatie.

Als noodvoorziening staat een 24 Volts-systeem ter beschikking. De roeren (model HD) hebben een asymmetrische 2DWK6080-aandrijving. De combinatie tussen aandrijving en roeren zorgt voor een goede koersstabiliteit en manoeuvreerbaarheid. Van der Velden verzorgde ook de volledige hydraulische montage.

 

Bewezen succesvol

Berg Maritieme Meetsystemen tekende voor het tankniveaumeetsysteem, de ladingtank-alarmeringen, de diepgang- en doorvaarthoogtemeting en de gasdetectiesystemen. Het is al de negende nieuwbouw van Plouvier waarvoor het bedrijf deze systemen mocht leveren.

“Onze systemen bestaan uit componenten waarmee we de afgelopen jaren bewezen succesvol zijn”, aldus Menno van den Berg. “Dit geldt zowel voor de meetnauwkeurigheid als de bedrijfszekerheid.

Storingen komen nauwelijks voor, en als ze optreden staan we ook bij nacht en ontij klaar om ervoor te zorgen dat het schip zo snel mogelijk verder kan.”

“We leveren standaard twee jaar no-nonsense-garantie op onze systemen. Dit betekent dat kinderziektes, voor zover ze zich voordoen, snel en zonder noemenswaardige kosten voor de rederij worden opgelost. In het algemeen openbaren kinderziektes zich echter in de periode dat het schip nog niet vaart. We staan vierkant achter de deugdelijkheid en betrouwbaarheid van onze systemen.”

25rpbasel03

Marktpositie

Met de nieuwe schepen bouwt de Plouvier-groep haar marktpositie in het vervoer van minerale olie verder uit. De groep is al sinds het einde van de 19e eeuw actief in de binnenvaart. Destijds investeerde Prosper Plouvier senior in enkele schepen. Al snel werden filialen opgericht in Duitsland en Nederland.

Na het overlijden van Prosper Plouvier senior in 1936 namen zijn zonen Prosper junior en Désiré de zaken over. Tussen 1950 en 1965 ontwikkelde de groep zich voortvarend. Op het hoogtepunt telde de vloot tussen de 500 en 600 binnenvaartschepen en liet het concern ook enkele zeeschepen bouwen.

Bij het uitbreken van de oliecrisis in 1974 was een groot deel van de vloot al afgebouwd en waren alleen nog de grotere tankschepen eigendom van Plouvier.

 

De binnenvaartactiviteiten werden herleid tot Plouvier Transport NV in Antwerpen en VOLA Transportmaatschappij BV in Rotterdam. Het accent lag op scheepsbevrachting.

In 1990 werd opnieuw geïnvesteerd in vier tankers van 3.000 ton en meer. Dit gaf de groep een nieuwe impuls. Met de overname van diverse bevrachtingkantoren heeft Plouvier zijn marktpositie de afgelopen jaren verder uitgebouwd. De investeringen in nieuwe, dubbelwandige tankers – in eigen regie of in samenwerking met particulieren – sluit hierbij aan.

 

tekst: Sarah De Preter
foto’s : Dolderman

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -