- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwIvernia vervoert bewijsbaar groener

Ivernia vervoert bewijsbaar groener

- Advertentie -

Delen

Voor de HTS Group zijn maatschappelijk verantwoord ondernemen, vergroening en CO2-footprint geen loze begrippen. Voor de in intermodale logistiek gespecialiseerde dienstverlener uit Gorinchem zijn ze zo vanzelfsprekend als wat. En ook klanten vragen er steeds vaker om. Het stond dan ook buiten kijf dat het nieuwe schip zo groen mogelijk uitgevoerd zou worden. De Ivernia is bijvoorbeeld uitgerust met nabehandelingstechniek én met een on board monitoring-systeem voor het meten van de uitstoot van CO2 en NOx.

De Ivernia is 135 meter lang en 14,20 meter breed. Het schip is bestemd voor de containervaart en kan 420 TEU per keer vervoeren.

‘Ivernia’ is de Latijnse naam voor Ierland. Als scheepsnaam komt hij van de Cunard Line. HTS Group liet zich al eerder inspireren door de namen van oceaanstomers van die legendarische Britse rederij: Acadia, Caronia.

Het bestaande maar nog niet afgebouwde casco werd gekocht via bemiddeling van Hendricks Shipping Group, eveneens in Gorinchem gevestigd. “Peter Hendricks kenden we al van eerdere nieuwbouwprojecten. Zoals de in 2009 in de vaart gekomen Marea. De goede ervaringen van toen werden nu alleen maar bevestigd. Het is prettig zakendoen met hem”, vertelt Marcel Heuvelman van de HTS Group.

 

NOx-killer

“Verduurzaming leeft. Binnen ons bedrijf, maar ook bij verladers. Dus als je investeert in een nieuw schip, wil je dat zo groen mogelijk uitvoeren. Vandaar dat de Ivernia een ‘NOx-killer’ heeft: een nabehandelingssysteem op de motoren en op een generator.”

De Ivernia is uitgerust met twee Mitsubishi-motoren (type S12R-MPTAW, per stuk goed voor maximaal 1278  pk). Emigreen leverde de SCR-katalysator en het roetfilter die zorgen voor de nabehandeling van uitlaatgassen. Dat verlaagt de uitstoot van bijvoorbeeld NOx met 90 procent.

 

Monitoring van emissie

“Het schone imago van de binnenvaart staat onder druk. En dat is niet terecht. Het komt volgens mij met name door de lobby van het wegvervoer. Natuurlijk hebben ze daar vooruitgang geboekt, door de snelle opvolging van strengere emissienormen – inmiddels zitten ze al op EURO6. Maar de vraag is of het terecht is dat je steeds vaker hoort dat de binnenvaart wordt ingehaald door het wegvervoer als het op milieuvriendelijkheid aan komt.”

“In de vergelijking moet je niet naar de theoretische uitstoot uit het lab kijken, maar die uit de realiteit. En dat voor de hele route van A naar B. Dus ook de uitlaatgassen van die vrachtwagen meetellen als hij in de file staat.”

De Ivernia heeft een monitoringsysteem aan boord voor de emissie. Het is ontwikkeld en geleverd door Oechies Elektrotechniek en Autena Marine. Dat meet continu de uitstoot van CO2 en NOx.

“Want meten is weten. In het stuurhuis kun je op elk moment de actuele waardes zien. Dat maakt het mogelijk niet alleen zuinig om te gaan met brandstof en CO2-uitstoot, maar ook NOx-zuinig te varen.”

 

Ook de uitstoot op de factuur

Opdrachtgevers die zelf werken aan het verkleinen van hun CO2-footprint en de uitstoot van andere stoffen, verlangen dat ook vervoerders die voor hen werken daar bewust mee bezig zijn. HTS deed dat al, maar kan het nu ook aantonen. “Op de factuur staat straks niet alleen de prijs, maar ook exact wat de uitstoot was op het traject dat de containers van die klant hebben afgelegd met de Ivernia.”

Voor de afbouw is gekozen voor Koedood Dieselservice uit Hendrik-Ido-Ambacht. Ook dat was een vertrouwd adres, vertelt Marcel Heuvelman. “We zijn daar al met meerdere schepen geweest. De samenwerking bevalt ons goed. Ze leveren heel goed werk en je kunt van hen op aan. Afspraak is afspraak.”

(foto Maurits Bot)

HTS Intermodaal

Eind november was de Ivernia klaar. Het schip vaart voor HTS Intermodaal. De eerste paar weken nog binnen Nederland, zodat nog wat laatste tests kunnen worden uitgevoerd en diverse afstellingen worden verfijnd. Daarna gaat de Ivernia meedraaien in een van de eigen lijndiensten van HTS Intermodaal tussen de zeehavens Rotterdam en Antwerpen en de Benedenrijn.

In totaal varen er 25 schepen voor HTS Intermodaal.

 

foto’s: Maurits Bot

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -