- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwScylla bevestigt reputatie met Thomas Hardy

Scylla bevestigt reputatie met Thomas Hardy

- Advertentie -

Delen

Vrijdag 4 november is de Thomas Hardy overgedragen aan de bemanning. Bij nieuwe schepen verzorgt Scylla Tours steevast een minicruise van één middag. Met dat ‘Rondje Dordt’ sluit de Zwitserse rederij de bouwperiode af, samen met de onderaannemers en de vertegenwoordigers van de touroperator waarvoor het riviercruiseschip gaat varen. In het geval van de Thomas Hardy is dat Riviera Travel, al jaren een gewaardeerde klant van Scylla.

Het 5-sterrenschip is 135 meter lang een 11,4 meter breed. Met 78 Suites, 6 Superior Suites en 4 Deluxe Balcony Suites is er plaats voor maximaal 176 gasten. Zij zijn in goede handen bij de 44 man (en vrouw) tellende bemanning.

 

Geen verrassingen

Het schip gaat varen voor Riviera Travel uit Engeland, een trouwe klant van Scylla Tours. De Thomas Hardy is vernoemd naar de gelijknamige 19e-eeuwse schrijver. Het schip gaat vanaf maart volgend jaar, als het nieuwe cruiseseizoen begint, varen en zal dan voornamelijk op de Donau te vinden zijn. Zusterschip Emily Brontë komt ook dan in de vaart. Aan dat schip bouwen Scylla en de onderaannemers op dit moment.

thomas-hardy-restaurantDe Thomas Hardy bevestigt de reputatie van Scylla. De officiële technische proefvaart op 9 september ging van een leien dakje. “We hadden daarvoor al een keer voor onszelf gevaren, om geen verrassingen tegen te komen. Maar die ging ook al goed”, zegt Robert Reitsma, technisch directeur bij Scylla Tours. “De enige spanning tijdens de proefvaart is bij wijze van spreken nog of de snelheid 24,3 of 24,5 kilometer per uur is. Vroeger was het geluid nog weleens een aandachtspunt, maar we zitten nu altijd ver onder de norm.”

“Je krijgt er steeds meer ervaring in”, zegt hij. In totaal heeft Scylla in de loop der jaren 26 schepen in de vaart gebracht. Voor Robert was de Thomas Hardy nummer 22 waarvan hij de bouwcoördinatie deed.

 

Productie opvoeren

Dankzij de ervaring en de hechte samenwerking met Scheepstimmerbedrijf Da-Capo in Hardinxveld-Giessendam, al jaren de vaste afbouwlocatie, en alle onderaannemers verloopt het proces snel en vlekkeloos. Dat maakt het ook mogelijk om de productie op te voeren: Scylla is nu van twee schepen per jaar naar vijf schepen per twee jaar overgeschakeld. Vandaar dat de Thomas Hardy nu al, ruim vóór de seizoenstart, gereed is.

De onophoudelijke stroom van opdrachten bewijst dat de kwaliteit van Scylla en meewerkende bedrijven voldoet aan de verwachtingen van de touroperators en hun klanten. Het is ook een bevestiging van de bedrijfsfilosofie om alles van A tot Z te regelen.

Reitsma: “We hebben alles in eigen hand: van de bouw van de schepen tot en met de exploitatie. Alleen, de gasten merken daar niets van. We doen dat uit naam van de touroperator.”

 

Ondanks de routine gaat het bouwen van nieuwe schepen nooit vervelen, vertelt Reitsma enthousiast. “Het blijft leuk. Vooral ook doordat je het met z’n allen doet. Echt als team. Je staat er nooit alleen voor.”

“We zijn ook altijd bezig met kleine aanpassingen en verbeteringen. Zowel op technisch vlak als voor het comfort aan boord. Nieuw op dit schip zijn bijvoorbeeld de loungebanken aan dek die SUN RVS heeft gemaakt. Dat is een leuke toevoeging voor de gasten.”

 

thomas-hardy-hal

Innovatieprijs

Een grote vernieuwing is het gebruik van GTL (Gas-To-Liquid) als brandstof. De Thomas Hardy gaat (nog) niet varen op deze synthetische en schonere dieselolie, maar Scylla past GTL sinds een poosje toe op vijf schepen, waarvan er vier in Frankrijk varen. Het leverde het bedrijf in september tijdens de beurs Shipping Technics Logistics in Kalkar de Innovatieprijs voor de Binnenvaart op. De eerste ervaringen zijn positief, vertelt Reitsma. “Er is een merkbaar verschil in de emissie en het brandstofverbruik is minimaal even goed als met gewone gasolie.”

“Maar eerlijk gezegd is het nog te vroeg om daar iets over te zeggen. We zitten nog in de onderzoeksfase. We doen dat samen met Shell, dat de GTL levert. We hebben een nulmeting gedaan en zetten de resultaten naast elkaar. Daar gaan we de komende tijd mee door. We willen niet zo maar iets roepen; we komen er pas mee naar buiten als we een onderbouwd oordeel hebben.”

 

Beroemde Britse schrijver

De Engelse reisorganisatie Riviera Travel vernoemt haar nieuwe schepen bij voorkeur naar beroemde Britse schrijvers. Varen op de Lord Byron, Jane Austen of Oscar Wilde maakt een riviercruise extra bijzonder, zo vinden klanten. Thomas Hardy (1840-1928) was een naturalistisch schrijver en dichter uit het Victoriaans tijdperk. Zijn bekendste boek is Tess of the d’Urbervilles, mede dankzij de film Tess die Roman Polanski er in 1979 van maakte met Nastassja kinski in de hoofdrol.
Robert Reitsma bekent dat hij niet alle boeken van Hardy heeft gelezen zodra de naam voor het schip gekozen was. Hij heeft zich wel in de schrijver verdiept en dat leverde een aantal interessante citaten op. De mooiste is volgens hem:

The value of old age depends upon the person who reaches it.

To some men of early performance it is useless.

To others, who are late to develop, it just enables them to finish the job. 

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -