“Een pronkstuk”, noemt afbouwbegeleider John Mulder van GS Yard de nieuwe duw-/sleepboot Wild Maa die zijn werf afgelopen jaar bouwde voor Port of Switzerland in Basel. Voor de werf, die zich de afgelopen jaren met name richtte op nieuwbouw van tankschepen en een grote serie zee-rivierschepen voor Wijnne Barends, is dit een primeur.
“Een mooie uitdaging voor onze werf als zodanig, maar zeker niet voor iedereen hier nieuw”, vertelt Mulder. “Binnen ons team hebben wij heel wat knowhow in de bouw voor de duw- en sleepvaart. Daarom zijn wij ook zo content met deze order: hiermee laten wij zien dat wij een zeer breed georiënteerde werf zijn die van alle markten thuis is.”
Richting de dubbelwandigheidseisen van 2018 komt de grootscheepse upgrade van de tankervloot wat tot stilstand. GS Yard leverde aan deze vernieuwingsslag een sterke bijdrage: de afgelopen jaren werden aan het Winschoterdiep zo’n zestig nieuwe tankers opgeleverd en ook nog eens diverse bestaande tankers dubbelwandig gemaakt.
Aanbesteding
Schweizerische Rheinhäfen (Port of Switzerland) exploiteerde de afgelopen tientallen jaren de sleepboot Lai da Tuma en de duwboot Vogel Gryff. De schepen zijn multifunctioneel inzetbaar, naast duwen en slepen van vrachtschepen door de stad Basel deden ze ook andere werkzaamheden. Zoals het verplaatsen van boeien. Beide vaartuigen waren zo’n zestig jaar oud en toe aan vervanging of grondige renovatie. De overheidsdienst in Basel koos voor het eerste en schreef een openbare aanbesteding uit voor de bouw van één nieuwe duwer/sleper.
GS Yard schreef in, evenals vier Zwitserse bouwers. De Groninger werf stak de Zwitsers daarbij de loef af. “GS Yard deed het beste aanbod binnen de specificaties die wij in onze aanbesteding hadden geformuleerd”, vertelt woordvoerder Simon Oberbeck van Port of Switzerland. Hij is lovend over de samenwerking met de Groningse werf: “De samenwerking was van bestelling tot oplevering zeer goed en constructief.”
De ogenschijnlijk bijzondere naam van het schip is in Basel herkenbaar en bekend. Het schip is genoemd naar een figuur uit de Bazelse overlevering. De Wild Maa vervangt twee boten in het Baselse havengebied. Daarom had Port of Switzerland wel wat extra wensen qua functionaliteit. Zo moest de Wild Maa een extra bak kunnen vervoeren. Daarvoor zijn aan boord zes koppellieren te vinden in plaats van de gangbare vier.
Geïntegreerde powerpack
Ook was meer vermogen vereist. Dat wordt in de Wild Maa geleverd door de twee Caterpillar C32-hoofdmotoren van 970 kW per stuk, geleverd door Zeppelin Power Systems. Ook moet het schip tot Hochewassermarke II (tot een peildiepte van 7,90 meter) schepen en bakken kunnen duwen en slepen.
Om in de toekomst niet meer afhankelijk te zijn van huurkranen en dus sneller en efficiënter te kunnen werken, wilde Port of Switzerland een werkkraan aan boord. Dat werd een 17 meter lange Palfinger.
Met het oog op uitgekiend ruimtegebruik werkten toeleveranciers Palfinger en C-Nautical samen aan een geïntegreerd powerpack voor de werkkraan en de sleeplier. Het bijzondere aan het resultaat is dat het powerpack ín de sleeplier is gebouwd.
Veel ruimte is ook gewonnen door de kabelbanen weg te werken onder het leidingwerk in de vloer van de machinekamer. Mede hierdoor is de machinekamer opmerkelijk ruim, met volop werkruimte voor het technisch personeel. Mede door de werkkraan aan boord is het schip sowieso behoorlijk groter dan de huidige Baselse duw-/sleepboten. De Wild Maa is 29 meter lang, 10,30 meter breed en heeft een diepgang van 1,80 meter.
Aanbesteding
Daarmee voldoet de boot volgens Oberbeck aan de vereisten die gesteld worden voor het duwen en slepen van de nieuwste generaties vrachtschepen. Hij zegt verder: “De Wild Maa presteert sterk in emissiereductie, verbruik, optimale milieubescherming en veiligheid.”
De bouw van de Wild Maa – onder toezicht van Lloyds Register – duurde al met al bijna een jaar. Port of Switzerland schreef de aanbesteding eind 2014 uit. Medio 2015 werd bekend dat GS Yard de opdracht kreeg. De voorbereidingen begonnen kort daarna.
Eind vorig jaar rondde KWL ontwerp en engineering af, waarna de gesprekken met alle toeleveranciers van start gingen. Onder meer Kadlec & Brödlin voor de lessenaar, Schreinerei Leder voor de betimmering van accommodatie en stuurhuis, Van Wijk voor het hefbare stuurhuis en de hefkolom, Van Stigt voor de tandwielkast, Wernz voor de twee John Deere-generatoren, HR Piping voor de machinekamerinbouw, Verhaar voor de boegschroef, Van der Velde voor de roeren en ProMarine voor de schroefas, schroef en straalbuis. De daadwerkelijke bouw begon in april 2016 op de Groningse locatie van GS Yard, de voormalige NNS-werf.
Tewaterlating
Daar bleef het schip in de hal liggen tot twee weken vóór oplevering. Op dinsdag 18 oktober takelden twee hijskranen van Wagenborg en Sarens de Wild Maa het water van het Winschoterdiep in. Onder het toeziend oog van tientallen belangstellenden verliep de tewaterlating vlekkeloos. Nog dezelfde dag vertrok de Wild Maa richting de werf in Waterhuizen, waar de laatste afbouwwerkzaamheden plaatsvonden.
Op 3 november vond de proefvaart plaats. De week erna verliet de duw- en sleepboot definitief het Groningse land voor een hopelijk lang en gelukkig maritiem leven in Zwitserland.
tekst en foto’s: Jan Johan ten Have
Met belangstelling gelezen ben blij dat er weer een schip voor de Rijnvaart uit groningen daar gebouwd is en ben trots dat de knowhow er in groningen nog is. ik heb van 1965 tot 1978 op een schip dat geschikt is voor de Rijn en binnenvaart ook in groningen is gebouwd en dat de noordelijke werven in staat zijn om in de Rijn en binnenvaart hun kwaliteiten laten zien het schip waar ik op gevaren heb was de Twenthe -Dinkel deze had nog drie zusterschepen ook in groningen gebouwd en waren tot veel andere werven in het stoom- gebied van de Rijn goede en snelle schepen en waren in die tijd een van de snelvaarende schepen van de Rijn in die tijd men vroeg wel eens waar dat schip gebouwd is en dan zij ik maar in grun,, ook veel geluk met Wild Maa Wim Buining groet ben trots op groningen en hun werven .