De bouw van acht identieke schepen voor de in Delfzijl gevestigde rederij Wijnne Barends nadert zijn voltooiing. Bij Groningen Shipyard werd onlangs ms Lady Anne Beau opgeleverd.
De werf in Waterhuizen kreeg de opdracht voor de acht schepen in 2015/2016 als vervolg op een serie van vier schepen die in 2012 in de vaart kwamen.
Sea-River
De schepen hebben een lengte van 88 meter en een draagvermogen van 3.700 ton. Ze worden voornamelijk ingezet in de Europese wateren. Doordat de schepen zijn uitgerust met een in hoogte verstelbaar stuurhuis, zijn ze niet alleen op zee maar ook op de grotere rivieren en binnenwateren in Europa inzetbaar voor transport van diverse soorten droge lading. Zoals gezaagd hout, papier, staal en turf.
Het zevende schip, ms Lady Anne Beau, dat op 17 juni te water was gegaan, werd 23 september opgeleverd. De tewaterlating van het achtste schip uit de serie, het ms Lady Astrid, was een week eerder: op 16 september. Dit schip zal naar verwachting in december worden opgeleverd.
Noord-Nederland
Het ontwerp van de schepen is door Wijnne Barends, in nauwe samenwerking met Conoship International uit Groningen en Groot Ship Design uit Leek, gemaakt. Het voldoet reeds aan alle bekende toekomstige energie- en milieu-eisen.
De bouw en afbouw van de acht schepen, alsmede de levering van de componenten, is in samenwerking met meerdere Noord-Nederlandse onderaannemers verricht.