In 2014 heeft Iskes Towage & Salvage enkele maanden lang de eerste, revolutionaire EDDY-tug gehuurd van Holland Shipyards dat de boot zelf ontwikkelde. Jim Iskes besloot onmiddellijk dat hij zelf ook een vergelijkbare boot wilde hebben als waardevolle aanvulling voor de Iskes-vloot die hij onder andere in IJmuiden en op het Noordzeekanaal inzet bij de begeleiding van zeeschepen in havens en sluizen. De wendbaarheid van de EDDY-tug is dan ook ongekend in combinatie met de kracht van deze hybride havensleepboot.
De EDDY-tug is een uniek ontwerp. De letters EDDY staan voor ‘Efficiency Double-ended DYnamic’ en het schip kan dan ook net zo gemakkelijk vooruit als achteruit varen – ook de stuurhut is daartoe ingericht. Een ideale eigenschap voor een sleepboot en voor de ontwikkeling van sleepboten in het algemeen in meer dan één opzicht revolutionair.
Het ontwerp van de nieuwe EDDY-tug Telstar is een samenwerking van Holland Shipyards en Iskes Towage & Salvage. Het is een stevige boot geworden. Hoewel 6 meter korter dan de EDDY-tug 1 is de Telstar net zo zwaar en zelfs nog flink sterker.
De kracht van de boot was bedoeld voor 75 ton, en hij ging daar bij de bollard pull zelfs nog overheen. Klaar voor de grotere schepen die naar de haven van Amsterdam zullen varen door de in aanbouw zijnde, grotere sluizen in IJmuiden.
Showcase
“In de sluis kunnen de schepen dankzij de twee schroeven van de EDDY-tug beter worden gemanoeuvreerd”, vertelt Wesley Schneider, projectmanager bij Holland Shipyards, “Voor ons is dit schip een showcase van wat wij kunnen.”
De Telstar werd volledig bij Holland Shipyards gebouwd. Het contract voor de bouw van de boot werd getekend op de Europort vorig jaar november en in december werd de kiel al gelegd. “We hebben bij de ontwikkeling gebruik gemaakt van de expertise die we al hadden, in combinatie met de kennis van de klant als operator en eigenaar.
[kader positie=”rechts” breed=”50″]
Schepen en accommodatie
De historie van Holland Shipyards begon in Werkendam, in 1981. Cor Hoogendoorn startte met Instalho Scheepsbouw als eenmanszaak voor reparatie van binnenschepen. Hij was één van de pioniers met het in Roemenië en later in China laten bouwen van casco’s.
Hij breidde de werkzaamheden uit met een werfterrein in Hardinxveld-Giessendam waar Holland Shipyards werd gevestigd. Het bedrijf telt nu 40 werknemers in Werkendam, 75 in Hardinxveld-Giessendam en op de reparatiewerf in het Afrikaanse Sierra Leone werken ook nog eens 50 mensen.
Inmiddels is ook de tweede generatie toegetreden binnen het bedrijf. Naast nieuwbouw, ombouw en reparatie van schepen is er ook nog Holland Accommodation Rentals dat voor de offshore drijvende of mobiele accommodaties ontwerpt, vervaardigt en verhuurt of verkoopt. Units met indien gewenst restaurants, kantoren of een fitnessruimte, die volledig stand alone kunnen functioneren, zodat ze niet afhankelijk zijn van systemen die op het betreffende booreiland of groot baggerschip aanwezig zijn.
[/kader]
Het hart van de sleepboot is uiteraard de machinekamer, of liever gezegd: de machinekamers, waarin de hoofdmotoren staan die twee afzonderlijke Veth-thrusters aandrijven. Doordat de thrusters voor en achter op hart schip zijn gepositioneerd, presteert de sleepboot over de gehele operationele range extreem goed, en is het schip zowel economisch als optimaal manoeuvreerbaar.
De Telstar beschikt over twee Mitsubishi-motoren die middels een schroefas de thrusters aandrijven en twee Scania-generatorsets die de Oswald PM-elektromotoren voeden.
Diesel-elektrisch
De Telstar – genoemd naar de voetbalclub in Velsen waar Iskes al jaren sponsor van is – vervangt zijn naamgenoot die inmiddels buiten Europa operationeel is.
“Het schip kan volledig diesel-elektrisch varen met een trekkracht tot ongeveer 30 ton.” Dat betekent dat los varend of met slepen die niet meer dan 30 ton trekkracht vragen, de Telstar volledig diesel-elektrisch kan varen. Is er meer kracht nodig, dan worden de Mitsubishi’s gestart en is de aandrijving zowel diesel-direct als diesel-elektrisch. Veth leverde zijn grootste thrusters die tot nu toe werden gebouwd, met een diameter van 2.600 millimeter. Veth ontwikkelde ook een geoptimaliseerde straalbuis.
De EDDY-tug is bij Holland Shipyards ontworpen om de sleepbotenmarkt op te schudden. Het idee werd gebaseerd op een Europees onderzoeksprogramma (het Joint Industrial Project (JIP) SafeTug waarin onder andere het MARIN deelnam) naar veiliger en efficiëntere sleepboten. De bedoeling van een dergelijk programma is dat de industrie de ideeën overneemt en dat was wat Holland Shipyards samen met enkele anderen deed.
Het prototype werd door de werf zelf ontwikkeld en het Telstar-ontwerp is daar weer een doorontwikkeling van. De oorspronkelijke EDDY-1 is ingezet in Rotterdam, IJmuiden en Bremerhaven en vaart nu in een Zuid-Amerikaanse haven.
Geen ballast nodig
De Telstar is 24 meter lang en 12,20 meter breed. De hoge graad van efficiency wordt tevens bereikt door de plaatsing van de thrusters in combinatie met de slanke, ronde romp.
In Bremerhaven werd met de eerste EDDY-tug een brandstofbesparing gerealiseerd van, in sommige gevallen, maar liefst 50 procent ten opzichte van sleepboten met vergelijkbare afmetingen en trekkracht. Het gewicht van de motoren bevindt zich door hun plaatsing laag in de boot en is gelijkmatig verdeeld. Daardoor hoeft geen ballast ingenomen te worden voor de stabiliteit. Tevens is het zelfoprichtende vermogen heel groot, wat de veiligheid ten goede komt.