Tijdens de Wereldhavendagen hebben het Havenbedrijf Bazel (SRH), de logistieke cluster Bazel en Havenbedrijf Rotterdam (HbR) afgelopen weekend hun samenwerking voor het containervervoer op de Rijn opnieuw kracht bijgezet.
De drie partijen werken al vier jaar samen en hebben in dit kader regelmatig overleg op directieniveau en binnen diverse vakcommissies. Hun gezamenlijk belang is de verdere uitbreiding van de trimodale infrastructuur in de corridor Rotterdam-Bazel-Genua. Hierdoor kan meer (container)lading verschuiven van de weg naar de binnenvaart en het spoor.
Een van de sleutelprojecten is de bouw van de nieuwe trimodale containerterminal Gateway Nord in de haven van Bazel. Rotterdam ondersteunt dit project nadrukkelijk, zei Emile Hoogsteden van HbR tijdens de World Port Days.
Elektronisch melden
De ervaring van de Rotterdamse haven met het elektronisch melden van containerschepen wordt meegenomen bij de ontwikkeling van een Port Community System voor de RheinPorts-havens. Dit elektronisch meldsysteem voor containerbinnenschepen wordt momenteel getest in de haven Basel-Mulhouse. Eenmaal operationeel, zal het de afhandeling van containertransporten op de Bovenrijn efficiënter maken.
LNG
Tot slot zetten de samenwerkende partners in op het uitrollen van LNG en GTL als milieuschonende brandstof voor de binnenvaart. Ze zijn betrokken bij het uitwerken van een Europees LNG Masterplan.
Foto: Emile Hoogsteden (HbR), Hans-Peter Hadorn (SRH), Martin Dätwyler (Logistieke Cluster Bazel) herbevestigen de samenwerking tussen Rotterdam en Bazel. Burgmeester Aboutaleb kijkt toe.