Langs de Duitse Rijn genieten toeristen uit de hele wereld van het wijnseizoen, terwijl dagelijks duizenden liters importwijn onopgemerkt stroomopwaarts aan hen voorbijvaren. Contargo vervoert via de Rijn in opdracht van reders en expeditiebedrijven jaarlijks zo’n 1.500 containers met wijn van de Noordzeehavens naar Duitse bestemmingen.
Duitsland is zelf een van de grootste Europese wijnlanden. Jaarlijks wordt ongeveer 1 miljoen hectoliter Duitse wijn geëxporteerd naar meer dan honderd landen in de hele wereld. De Verenigde Staten is de grootste afzetmarkt, Nederland staat op de tweede plaats. Daarnaast is Duitsland ook de grootste wijnimporteur ter wereld. De importwijnen zijn afkomstig uit andere Europese landen, zoals Italië, Spanje en Frankrijk. Er komt echter ook steeds meer wijn uit Zuid-Afrika, Chili en de Verenigde Staten.
Tankcontainers
Een deel van deze importwijnen wordt in de haven van Rotterdam verladen en vervolgens naar de inland terminals van Contargo langs de Rijn gebracht. Contargo zet hiervoor speciale containers in. Zo wordt Zuid-Afrikaanse wijn vaak in tankcontainers vervoerd. “In Zuid-Afrika worden veel tankcontainers voor de Europese markt gebouwd”, vertelt Arndt Puderbach, manager van de Contargo-terminal in Koblenz. “Voor de overtocht naar Europa vult men deze containers vaak met wijn. Ze kunnen dan in de zeehaven direct van het zeeschip op een binnenschip worden gezet. Na het transport worden de containers gereinigd en kunnen ze worden ingezet voor het vervoer van andere vloeibare producten.”
Flexitanks
Op de terminal van Contargo Rhein-Main in Koblenz is in 2015 zo’n 31 miljoen liter wijn overgeslagen. Een groot deel hiervan werd aangevoerd in zogeheten flexitanks. In deze uit kunststof vervaardigde verpakkingen kan men met een normale vrachtwagen of in een container tot 26.000 liter wijn vervoeren.
Flexitanks zijn voor Contargo de meest flexibele en kostenefficiënte oplossing. Puderbach: “We kunnen de Flexitanks snel inbouwen in een standaardcontainer en ook snel verwijderen. Na het transport is de container onmiddellijk inzetbaar voor het vervoer van stukgoed. En in tegenstelling tot een tankcontainer kunnen we een standaardcontainer aan elk containerdepot retourneren.”
Koeltransporten
De export van gebottelde Duitse wijnen is een nichemarkt. Aangezien de temperatuur een grote invloed heeft op de ontwikkeling van de wijn, worden de wijnflessen vaak in koelcontainers van de terminal in Koblenz naar de Rotterdamse haven gebracht.
“Echte hoogwaardige wijnen vervoeren we in reefers met een ingestelde temperatuur van bijvoorbeeld 10°C. Zo blijft de kwaliteit optimaal!”