- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMCS Nedship: perfecte timing voor containerlogistiek

MCS Nedship: perfecte timing voor containerlogistiek

- Advertentie -

Delen

 

Het mcs Nedship is een nieuw schip dat de Mercurius Shipping Group in samenwerking met een kleine groep investeerders heeft laten bouwen. Vrijdag 5 augustus vond de geslaagde proefvaart plaats op het Hollandsch Diep en het Haringvliet. Het 135 bij 11,45 meter grote schip is afgebouwd bij De Gerlien van Tiem in Druten en wordt ingezet door Bevrachtingskantoor MCT-Lucassen in Zaandam.

 

“Alles is goed gegaan bij de proefvaart”, vertelt Marcel Touwslager, de schipper en via een MER-franchise constructie van Mercurius mede-exploitant van de Nedship. “We zijn direct daarna gaan varen.” De eerste reis ging van de APMT op de Maasvlakte naar Antwerpen. “De eerste tijd zal de Nedship vooral in het ARA-vervoer ingezet worden. Daar is veel werk, maar het is ook handig als er nog iets aan het schip moet worden gedaan, dat je in het eigen werk actief bent.”

 

Cacao

Michel Kleijn, directeur van bevrachtingskantoor MCT-Lucassen in Zaandam, is blij met de nieuwe Nedship. “Hoewel de markt voor 135 meter-containerschepen op dit moment niet echt goed is. Wij hebben het echter druk en we kunnen de Nedship goed gebruiken. Over een maand verdubbelen we de diensten tussen Antwerpen en Amsterdam. Dat heeft te maken met het cacao-seizoen. Tegenwoordig is dat weliswaar over het hele jaar verdeeld, maar het is ’s zomers minder dan in het najaar en dus bieden we de verladers volgende maand dubbele diensten aan.” Door de hogere frequentie van afvaarten, verwacht Kleijn dat het ook andere lading aan zal trekken. “Van varen komt varen. We gaan deze diensten een half jaar promoten. Vandaar dat de komst van de Nedship een uitstekende timing is voor onze dienstverlening.”

Het nieuwe containerschip Nedship herbergt nog een verrassende innovatie: Marcel Touwslager: “We kunnen in het ruim van de Nedship op vier lagen 112 x 45-voets pallet wide containers laden. Dat heeft te maken met het ontbreken van een middengebint, waardoor je containers in het hele ruim kan zetten zonder beperkingen.” Het ontbreken van een middengebint betekende dat de constructie van het schip robuuster is geworden.

 

Testcase

De eerste maanden zal de Nedship ook een testcase zijn voor de toevoeging van het Shell-product GTL aan de gasolie. Een ideale testcase, want de twee Mitsubishi-motoren hebben opzettelijk gescheiden systemen. “Dat kon omdat ze nieuw werden ingebouwd en we de juiste afsluiters konden plaatsen.” Eén van de motoren zal met GTL draaien, en de ander zonder. Daarmee kan een mooie vergelijking worden gemaakt. Het zijn twee identieke, maar volledig onafhankelijke systemen. “We zullen zien of na drie maanden of een half jaar de ene motor schoner is gebleven dan de ander. Ook Koedood was erg benieuwd naar de werking.”

Marcel Touwslager tijdens de afbouwperiode van de Nedship. Aanvankelijk gaf hij de zeevaart de voorkeur. “Dat trok meer, maar je ziet: het bloed kruipt waar het niet gaan kan.” (foto Johan de Witte)
Marcel Touwslager tijdens de afbouwperiode van de Nedship. Aanvankelijk gaf hij de zeevaart de voorkeur. “Dat trok meer, maar je ziet: het bloed kruipt waar het niet gaan kan.” (foto Johan de Witte)

Smartbarge

Marcel Touwslager komt van de Smartbarge (eveneens een Mercurius-schip), een 86 meter containerschip waarover hij de afgelopen jaren het management voerde. Dat blijft hij overigens doen nu hij zelf met zijn vrouw Hellen vaart op de Nedship. “We hebben goed personeel op de Smartbarge, dus dat is geen probleem. De eerste tijd zal ik vooral hier aan boord zijn.”

Hoe anders is het varen met een 135 meter-schip. “In tegenstelling tot de Smartbarge heeft de Nedship geen dubbele set 360 graden roterende Z-drives, maar de Nedship manoeuvreert prima. Het blijft een gewoon schip. In de zeevaart heb ik vaak genoeg gevaren met schepen van 120 meter lengte.” De Nedship meet 135 bij 11,45 meter. Toen Mercurius hem aanbood met hem samen dit traject in te gaan, stelde Marcel en Hellen Touwslager wel als eis dat er een woning voorop zou komen. “We varen vaak met het gezin aan boord en dan heb ik graag wat privacy.”

Geboren in Tiel met een vader in de binnenvaart trok Marcel zelf al snel naar zee. “Dat trok meer, maar je ziet: het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Als je op zee vaart, ben je vaak langdurig alleen van huis, de binnenvaart is net even wat makkelijker. Het nadeel van de zeevaart is ook wel dat het met de rest van de bemanning niet altijd even makkelijk communiceren is. Maar een schip is een schip hoor. Een binnenschip reageert beter op de besturing, het manoeuvreren gaat gewoon beter.”

 

Mercurius

Marcel kwam bij Mercurius via een collega die ook bij het Zwijndrechtse bedrijf voer en hij heeft zeker geen spijt van zijn overstap. “Bij Mercurius is altijd wel iemand die je technisch kan begeleiden.” Het bedrijf van Robert-Jan Zimmerman kent veel disciplines, zoals scheepsbouw, financieel management, tankvaart, containervaart, bevrachtingen en makelaardij. De containervaart heeft wel z’n eigen dynamiek. Niet iedereen wil op een schip varen dat 24/7 actief is. Voor Marcel Touwslager maakt dat niet uit.

De naam ‘Nedship’ zal bij velen de associatie oproepen met de bank met die naam (voorheen de Scheepshypotheekbank, die later is geïntegreerd in de Rabobank) en die referentie lijkt terecht, daar bij de bank de oprichter van Mercurius, Robert Zimmerman, de vader van Robert-Jan, zijn carrière is begonnen.

 

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -