Ranex Rustbuster wint snel aan populariteit: steeds meer branches ontdekken het gemak van het ‘roestverdrijvende’ middel. De scheepvaart was een van de eerste. Inmiddels is het antiroestmiddel verkrijgbaar in meerdere Europese landen en zijn er zestig dealers.
Als een olievlek verspreidt het dealernetwerk zich over Europa. Naast Nederland, België, Spanje, Frankrijk en Denemarken is het product inmiddels ook in Polen en in diverse Baltische staten verkrijgbaar. Steeds meer schilders, scheepswerven en schippers ontdekken het ei van Columbus voor roest. Het is eenvoudig toepasbaar in alle industrieën waar roest, roestslijpsel, vliegroest en kalkaanslag een probleem vormen. Het is mogelijk om zonder schuren of stralen toch eenvoudig een roestvrij oppervlak te verkrijgen.
Bescherming
Vaak wordt in de scheepsbouw tot het laatste moment nog gewerkt en geslepen. Vliegroest en deeltjes metaal die via de lucht op de lak komen, zijn altijd een probleem geweest: de deeltjes hechten zich in de lak en veroorzaken roestplekken. Schoonmaakbedrijven en schilders hebben met Ranex Rustbuster een oplossing in handen om dit probleem eenvoudig aan te pakken. De vloeistof wordt met een borstel of verfspuit aangebracht op de roest en na zo’n dertig minuten zijn de vliegroest en het slijpsel volledig opgelost.
“Eenvoudig en effectief, dat is het bijzondere aan Ranex Rustbuster. Het is voor vele toepassingen geschikt”, vertelt woordvoerster Gerbrig Weerstand van het in Sneek gevestigde bedrijf. “Naast het verwijderen van vliegroest is het product bijzonder geschikt voor het verwijderen van zware roest. De stof die na een droogtijd van 24 uur overblijft, is een gunstig ijzerfosfaat en dat is een inactieve stof.”
“Dit biedt zelfs zes weken lang bescherming tegen roest aan het staal. Daarnaast hechten de nieuwe verfsystemen uitstekend op het behandelde staal. Je kunt de vloeistof probleemloos gebruiken op gelcoat van polyester schepen, maar ook op RVS, chroom en koper, veroorzaakt de roest- en kalkoplosser geen enkel probleem. Het resultaat is een prachtig roestvrij oppervlak”, vertelt Weerstand.
Roestspikkels
Henry Span, eigenaar van Span Schilderwerken, gebruikt Ranex Rustbuster steeds vaker. “Vliegroest verwijderen was vroeger een grote klus, nu doen we dat snel en eenvoudig.” Regelmatig schildert Span met zijn team grote schepen en suppliers. Nadat het schip geschilderd is, wordt er vaak nog in de omgeving of aan het schip gewerkt. Het resultaat is altijd hetzelfde: roestspikkels op de verf.
“Voordat de schepen afgeleverd worden, lopen wij het verfsysteem na en verwijderen we de vliegroest”, vertelt Span. “We spuiten zo dun mogelijk, gewoon met de verfspuit, Ranex Rustbuster op de romp. Kleine hoekjes en gaatjes doe je met de kwast. Na een paar uur spuit je de romp af met gewoon water; het schip zit weer strak in de lak, maar nu zonder de hinderlijke strepen of roestspikkels.”
Door vocht heen
Ranex Rustbuster heeft een soortelijk gewicht van 1.2 is en een lage oppervlaktespanning. Het zakt door vocht heen en komt bij de bron waar de roest ontstaat. Door de vloeibaarheid komt het product ook op moeilijk bereikbare plekken zoals holle buizen, lasnaden en tussen dubbelingen. Daardoor is Ranex Rustbuster ook geschikt voor het ontroesten van brandstoftanks.