- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTransito Bevrachting zorgt met Jolina voor groenere binnenvaart

Transito Bevrachting zorgt met Jolina voor groenere binnenvaart

- Advertentie -

Delen

Eerder dit jaar werd bekend gemaakt dat Transito Bevrachting uit Werkendam winnaar was van een Lean and Green Award. Een terechte beloning, want directeur Chris-Bernhard Hoogendoorn en zijn team dragen actief bij aan het “groener” maken van de binnenvaart. Met de zo gewilde Award in het bezit is het voor Transito echter nog geen tijd om na dat succes ontspannen achterover te leunen.

Dat bewijzen ze met de bouw van het bijna 3.900 ton metende drogeladingschip Jolina, genoemd naar de dochter van Hoogendoorn. Het bij scheepswerf De Toekomst in Waspik afgebouwde schip is, met een dieselelektrische voortstuwing, een hybride schip. Bovendien beschikt de Jolina over 4 “groene”, brandstofbesparende Easyflow-roeren van De Waal Werkendam, die ook nog eens meetellen voor Green Award, en dus de korting op havengelden.

 

Strakke inrichting

De 26-jarige Wim van Driel uit Poederoijen, bijgestaan door echtgenote Gea, is de zeer trotse schipper van de Jolina. Ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al een ruime ervaring opgebouwd als schipper. Op zijn 19e begon hij, na de nodige jaren als matroos te hebben gevaren, als schipper op de 1.300 ton metende Josephina, een 86 meter lang schip van Klijnstra uit Maasbracht. Na anderhalf jaar stapte hij over naar de 110 meter lange Panta Rei van eigenaar C. Ruytenberg uit Werkendam. Tussendoor was hij nog actief als aflosschipper.

Het derde drogeladingschip van de schipper is dus nieuwbouwschip de Jolina geworden, dat een afmeting van 135 x 11,45 meter heeft. Tankvaart is aan Wim van Driel niet besteed. ‘Altijd maar tegen leidingen aankijken is niets voor mij; ik wil zien wat ik in mijn schip heb. Dat doe ik vanuit een door Kampers geleverde stuurhut, waarvan de fraaie lessenaar wit-hoogglans is.’

‘Bij de inrichting van de woning hebben Gea en ik duidelijk inspraak gehad. We houden van een strakke inrichting en dat heeft Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen – directeur Dick Hoogendoorn is de broer van de eigenaar van de Jolina – voor ons op een bijzonder fraaie manier gerealiseerd. Ik ben zeer tevreden over het eindresultaat en ben er trots op dat ik de eerste schipper ben die geheel elektrisch, op aggregaat, naar boven vaart.’

 

Wim en Gea van Driel met hun kinderen.
Wim en Gea van Driel met hun kinderen.

 

Geen dieselmotoren in het voorschip

Voor de voortstuwing beschikt de Jolina over 2 Caterpillar-generatoren C32 van 700 kW en 2 Baumüller-elektromotoren van 600 kW/900 pk. Het bijzondere is dat in het voorschip geen dieselmotoren staan, maar dat alles in de machinekamer op het achterschip is geïnstalleerd. Dat betekent sowieso een bezuiniging van een brandblusinstallatie op het voorschip.

Peter ’t Hoog, directeur-eigenaar van De Toekomst kijkt terug op een goed verlopen afbouwperiode. ‘Opdrachtgever Chris-Bernhard Hoogendoorn is een gezellige, correcte klant die precies weet wat hij wil. Meestal is dat makkelijk, maar soms best wel moeilijk. Niettemin staat hij voor een in onze ogen beter idee altijd open.’

‘Ook de samenwerking met de onderaannemers is supergoed verlopen. Hoogendoorn Betimmeringen heeft vakwerk afgeleverd; het is een bedrijf dat niet wegkruipt achter een probleem, maar altijd zorgt voor een oplossing’, concludeert ’t Hoog.

 

Machinekamer in machinekamer

Aan boord van de Jolina is opvallend veel hooggepolijst rvs te vinden, waaronder de relingen, trapleuningen, trappen en touwdoorlaten. Het overgrote deel is door de medewerkers van De Toekomst in eigen huis gefabriceerd en geïnstalleerd, evenals de vele leidingen die nou eenmaal horen bij een hybride schip. Ook de rvs trap met houten treden tussen de woning en de stuurhut komt uit de werkplaats van de Waspikse scheepswerf.

Peter ’t Hoog zegt verder: ‘Bijzonder is de machinekamer in de machinekamer. Het gaat hierbij om een door ons gefabriceerde rvs kast, waarin het aggregaat voor in de haven is geplaatst. Verder zitten er in de “binnen”-machinekamer een brandstoftank van 300 liter, de brandblusinstallatie en een elektrokast. Daarnaast hebben wij de rvs kolom, waarop het bedieningsdashboard rust, en al het aluminiumwerk aan boord, waaronder de loopplanken en de staatsietrap geleverd. De Jolina is een bijzonder fraai schip geworden en we zijn er trots op dat wij dit “groene” schip hebben mogen afbouwen.’

 

Spudpalen van Burger

Kees Burger bouwde decennialang spudpalen in zijn eenmansbedrijf in Kaatsheuvel. Dat gebeurt voortaan bij scheepswerf De Toekomst. Peter ’t Hoog vertelt daarover tot besluit: ‘Wij hebben de exclusiviteit voor de Europese markt overgenomen van Burger. De spudpalen gaan we voortaan dus in eigen huis maken, waarvan we inmiddels 11 stuks in onze opdrachtportefeuille hebben.’

‘Op ons bedrijf lopen de afdeling aluminium en de fabricage en levering van materialen voor de offshore tot volle tevredenheid goed door.’ Kort samengevat zou je kunnen stellen: deze scheepswerf heeft toekomst.

 

tekst en foto’s: Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -