- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwGuadeloupe: een varend eiland

Guadeloupe: een varend eiland

- Advertentie -

Delen

 

Deze Guadeloupe bezit geen overweldigende natuur met ruige kustlijn of regenwoud en nederzettingen waar de tijd heeft stilgestaan, maar is een eiland van 135 x 17,50 meter en 8.670 ton groot. Iets anders dus dan de exotische naam suggereert.

Aan boord is de EBIS-check net achter de rug. ‘Succesvol afgerond, geen puntjes’, zegt kapitein Willem van de Griend.

Is de proefvaart ook goed gelukt?

‘Yes, alle functies ruimvoldoende; geen rookpluim; de decibelmeter is hier achterhaald. Het roerwerk stuurt fenomenaal, het schroefwater manifesteert zich door een spoiler en de trimplaat boven de roeren pas 50 meter achter de spiegel.’

Mts Guadeloupe is een enorm grote, stille en groen aangedreven, hybride tanker naar het voorbeeld van zijn voorgangers Martinique en Felicia.

 

Twee druppels water

Voor de realisatie van de Guadeloupe kreeg Dari BV opdracht van Interstream Barging (in de rol van charteraar en owner’s representative) voor een kingsize-tanker. Hiertoe kwam Dari tot overeenstemming met Shipyard Trico. Vanzelfsprekend liet Trico het casco door Malbo in het Poolse Stettin bouwen – naar een eigen ontwerp, overeenkomstig de succesvolle Noordkaap.

Zelf hielden Willem van de Griend en Rino Werkman op de Poolse werf de vinger aan de pols. ‘We hebben er gewerkt alsof we thuis waren. Men is er voorkomend en welwillend. Ondertussen loop je tegen vakmanschap aan waar je alleen maar respect voor kan hebben. De ambitie om kwaliteit te leveren is er heel sterk.’ De gerenommeerde zeewerf bouwde met de Noordkaap zijn eerste binnenschip.

Dit casco, eveneens met Scheldehuid, is als de spreekwoordelijke twee druppels water. Het is fraai van model, heeft een exacte maatvoering, opvallend gaaf laswerk – nergens bewijs van stempels of slijptol. Spanten verbergen zich door een perfecte lasvolgorde onderhuids. Doordat de vlakplaten vroeger oplopen naar de tunnels, is weerstand van het onderwaterschip verlaagd. Met de Noordkaap als referentie is de snelheid, gedeeld door verbruik, optimaal.

 

Trico-team

De Guadeloupe was het laatste schip waar de onlangs overleden Robert Joosten als voorman van Shipyard Trico aan heeft gewerkt. Nog dagelijks valt de naam van de kundige, inspirerende en aimabele vakman. Het was zonder hem moeilijk om het karwei weer op te pakken. Ondernemer André Jansma van JICS BV Shipbuilding & Offshore, eveneens een man met teamgeest, vakkennis en maritieme instelling, nam voor Trico het Guadeloupe-project op zich en managede het volgens Dari met voortvarende “recht-door-zee-mentaliteit” naar de proefvaart.

Die slaagde overigens uitstekend. ‘Hij is zo stil dat je het gevoel kwijtraakt. Alleen toerentellers en meters bewijzen dat er motoren draaien en het systeem functioneert. Ook het Van der Velden Dolphin XR-roerwerk dat deze massa direct en snel stuurt, heeft ons erg verrast. Het schip vaart als een zonnetje!’

En de snelheid?

‘Het gaat om groen en zuinig, er staat met 1 x 585 kW en 6.000 ton lading 12,8 kilometer snelheid op de klok’, aldus kapitein Van de Griend.

25Guadeloupe_1

Voortstuwing

Twee Mitsubishi-voortstuwingsmotoren (S12A2 MPTAW 701 kW) staan in lijn met Masson-keerkoppelingen. Hierachter liggen 585 kW sterke, frequent gestuurde elektromotoren op een holle as waardoor de schroefas loopt. Deze Baumüller 380 toeren-motoren zijn geleverd door Hybrid Ship Propulsion en speciaal ontwikkeld om hun koppel te behouden bij laag toerental of tijdens manoeuvres.

In de voormachinekamer zijn twee Mitsubishi-generatorsets (S6R MPTAW) van elk 635 kW geïnstalleerd. Stilliggend wordt de boordspanning onderhouden door een Mitsubishi en een Volvo aangedreven set.

De Guadeloupe kan varen op 1 of 2 generatoren bij stilstaande hoofdmotoren. Wanneer met een druk op de knop beide systemen synchroon gekoppeld worden, staat er op de schroeven een totaal vermogen van 2.572 kW. In deze gekoppelde functiemode vermeerdert het toerental van de hoofdmotoren – door hulp van de elektromotoren – met 160 en circa 30 toeren op de schroeven. De motoren krijgen hierbij niet meer brandstof!

In vergelijking met standaard voortstuwing worden bij een hybride systeem kleine en goedkopere, mechanisch ingespoten motoren geplaatst. Deze motoren zijn optimaal afgesteld en daardoor zuinig in verbruik. Het continukarakter van generatoren onderscheidt zich praktijkondervindelijk in standtijd en duurzaamheid. Een systeem dat om aandacht vraagt!

 

Rondje schip

Even in de stuurstoel zitten geeft een wow-effect. De lessenaar en het timmerwerk van de jongens van Verveer mogen er zijn. Het Kampers-stuurhuis eveneens. Het uitzicht over een machtig trunkdek imponeert en toch duurt het maar even voordat zo’n kanjer went en voor je gevoel tot normale proporties wordt gereduceerd.

De machinekamer is dan weer wel zo groot dat het zoeken is naar de door Koedood geleverde Mitsubishi’s. Dolo Repair heeft er een “dansvloer” ingelegd. Allround is EMS aanwezig met de elektrische installatie en het powermanagement. Een bedrijf dat reeds op ervaring kan bogen als het gaat over een hybride voortstuwingsinstallatie.

Het ladinggedeelte telt 12 tanks met 12 Dutch Well Pumps (DW Pumps). Deze deepwellpomp heeft het label van Robert Joosten & Jaap Oonincx, onderscheidt zich in energieverbruik en heeft een sublieme aslagering evenals uitgekiende afdichting. Ook de leidingstraat heeft het Oonincx-merk.

Om de lading op temperatuur te houden vinden we voorin een Heatmaster-ketel. Twee Veth-Jets houden de Guadeloupe in bedwang.

De VROOAM-vlag in de mast betekent het gebruik van een samengestelde smeerolie uit geselecteerde kwaliteitsbasisoliën, verrijkt met performance boosters en slimme additieven, plus inmiddels 24 jaar ervaring. Wanneer VROOAM olie formuleert wordt op de toepassing gelet. De juiste oliesoort tap je namelijk niet uit één vaatje! Het nog maar pas op de markt zijnde Allround Ship Supply leverde alle scheepsbenodigdheden.

 

tekst en foto’s: Johan de Witte

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -