Vanaf de wal heeft de Volharding 6 het imago van een “Hummer”, eenmaal aan boord is de eetbare-olietanker origineel, veilig, comfortabel en zeer vernieuwend ingericht.
Bijzonder is het Scheldehuid-cascomodel van 86 x 15 meter met 4.500 cbm inhoud en 3.250 ton draagvermogen, vier Volvo-generatoren in een geluiddempende kast, zeer functionele pompkamer op de kattesporen en als voortstuwing de unieke V-Pod Double Tilting, waarmee de Volharding 6 zonder ballast de schroeven onder water heeft!
Koole Tankrederij
De vlag van Koole Tankrederij BV wappert in de mast, wanneer we na een kleine technische proefvaart bij Shipyard Trico BV aan boord stappen en projectmanager ing. Dries van Gorkum van Koole engineering vragen naar het resultaat. Een smile verraadt zijn antwoord: ‘Naar verwachting, hij functioneert!’ Is het uw ontwerp? ‘Ja, maar laten we het houden op Koole engineering, met veel hulp van Martijn van Poppelen.’
Als plus heeft Koole de praktische opgedane ervaring van de laatste jaren in dit schip geïmplementeerd. Daarnaast heeft INEC het casco getekend. Trico begeleidde de cascobouw in Duisburg bij het door de Poolse Malbow-werf gehuurde terrein van de Neue Ruhrorter Schiffswerft. Van Oossanen in Wageningen tekent voor de computerberekeningen van de stroming rondom het schip.
Shipyard Trico
Shipyard Trico BV bouwde de Volharding 6 af voor eigen kade, waarbij Alexander Durinck en John van de Wijgaart met hun team het voortouw namen. Volgens Alex en John is de Volharding ‘geen schip van superlatieven, maar van doordachte functionaliteit, universeel inzetbaar en uitgerust met uitstekende techniek.’
Met zijn 15 meter breedte en 8,60 meter kruiphoogte is dit schip wat je noemt niet Kanalfähig, maar het heeft alles waarvoor het specifiek wordt ingezet.
V-Pod Double Tilting
Waarom V-Pods en wat betekent “double tilting”? ‘Dit Koole-ontwerp is er op gericht om met twee man bezetting comfortabel en veilig op een 86-meter- tanker te werken, leeg zonder ballast te kunnen varen evenals een optimale hoeveelheid (4.500 cbm) laadcapaciteit te creëren. Daarbij speelt het milieu een rol en hebben we getracht mede door Volvo-motoren het schip “groen” te maken.’
Doordat de Volharding 6 mede door zijn breedte veel draagvermogen heeft, is de lege diepgang gering en is het niet mogelijk zonder ballast te varen. Het antwoord hierop is de V-Pod Double Tilting! Het is een V-Pod die wanneer hij 180 graden naar voren draait, de schroef dieper in het water zakt! Hierbij heeft de schroefas een hoek van 10-15 graden met de waterlijn. Dit wordt mechanisch bewerkstelligd door een “horizontaal conisch gedeelte” in de draaicirkel. Voor het vooruit varen moet via de koppeling de schroef nu in de achteruit worden gezet. Ingeval men 180 graden doordraait staat de schroefaslijn opnieuw horizontaal naar achter.
Een absoluut uniek systeem van de IMC group, geengineerd en geleverd door Verhaar Omega BV. De Volharding 6 is hier als eerste mee uitgerust.
Eigen lijn volgen
Heb je met de onderscheidende uitvoering van voortstuwing, leidingsysteem, pompkamer en zeer afwijkende machinekamer je doelstelling kunnen waarmaken? Dat vragen we Dries van Gorkum. ‘Anders bouwen of onderscheiden van gebruikelijk is niet altijd even makkelijk. Er zijn veel partijen die meedenken. Je probeert de eigen lijn te volgen. Soms bots je op wetgeving of technische en financiële budgets, niettemin is scheepsbouw voortdurend uitdaging. Ik vind dat het gelukt is om een buitengewoon efficiënt schip te realiseren waarvoor we van velen, met name Shipyard Trico, medewerking hebben gekregen. Bij deze dank daarvoor.’
Hoe vaart en manoeuvreert het? ‘Erreg goed’, volgens kapitein Angelo Tactor, die ondanks zijn naam zo Haags is als het Binnenhof. ‘Natuurlijk is het wennen, maar mijn ervaring bij de Genie met “Schottels” helpt. Zo lang je geen routine hebt, moet je erbij nadenken. Anderzijds zie je op de screens heel duidelijk wat je doet.’
Middenschot
Samen met kapitein Kees Both in schema en een paar jongens heeft hij er zin in. We volgen Angelo, die ons over zijn schip loodst. Wanneer we in de machinekamer afdalen, stijgt de verbazing bij elke trede. Beslist uniek, nog nooit zoiets gezien. Groot, brandvrij geïsoleerd, twee fluisterstille Volvo Penta’s van het type D13 in geluidsarme kisten. Achter de brandvrije deur in het achterschot laat de V-Pod zich bekijken.
En dan is er het middenschot dat deze machinekamer door twee deelt. Over bakboord een door Heatmaster geleverde Viessmann-verwarmingsketel voor het verwarmen van lading, was- en spoelwater. Er naast nog zo’n grote kist met royale serviceruimte rond de Volvo D13. Beetje naar voren naast het manifold voor ladingverwarming en tankcleaning een wat kleinere geluidsdichte omlijsting van een Volvo D5 ofwel havenset. Het is er schoon en stil, de aluminium vloer lijkt erin gestreken. Van normale voortstuwing of een motor taal noch teken!
Sporthal
Aan dek dubbele boeiingen, het trunkdek inclusief tankhoofden is een RVS-feestje. Onder in de pompkamer 8 meter lager, staan we oog in oog met de Houttuin-pomp. Van hieruit loopt er een tunnel naar de voortrunk waarin onderliggende laad- en losleidingen voor alle tanks. Voor het butterwashen is er twee maal 20 ton water, dat ook weer gerecycled kan worden.
In het enorme grote voorschip vinden we alleen de Verhaar Omega-kopschroef. De restruimte kan een sporthal zijn of magazijn. Aan de elektrische installatie en het powermanagementsysteem hangt natuurlijk het label van EMS. We stoppen bij de eigentijds comfortabele stuurhut van Kampers en de duurzame bemanningsproof ingetimmerde woning door Verveer Scheepsbetimmeringen BV.
tekst: Johan de Witte