De ASV heeft in Frankrijk bezwaar aangetekend tegen het Algemene Binnenvaartpolitiereglement (RGP) en diverse Bijzondere Politiereglementen (RPP) die op 1 september van kracht zijn geworden.
Freycinet
In de nieuwe reglementen zijn essentiële bepalingen op een dusdanige wijze herzien dat sommige scheepstypen niet meer kunnen of mogen varen op kanalen waar ze decennialang wél voeren. ‘Herziene bepalingen over maximale scheepsafmetingen, brughoogtes en vaardieptes sluiten de huidige vloot op verschillende vaarwegen praktisch uit’, aldus de ASV.
De vereniging geeft als voorbeeld dat het onmogelijk wordt om nog met een Freycinet op het Freycinet-kanalenstelsel te varen. ‘Dat betekent dat het vervoer van al deze goederen over de weg of per spoor moet gaan plaatsvinden. Dat betekent ook dat bedrijven gevestigd langs de vaarweg niet langer gebruik kunnen maken van vervoer over water en dat particuliere ondernemers in de binnenvaart brodeloos gemaakt worden.’
Witboek Vervoer
Volgens de ASV is de handelswijze van de Franse overheid in strijd is met het Witboek Vervoer van de Europese Commissie, dat juist vervoer van de weg naar het water en spoor wil overhevelen. ‘Tevens is het in tegenspraak met de overeenkomst tussen Voies Navigables de France en FranceAgriMer om het vervoer van agri-producten tussen 2012 en 2020 vooral via het petit gabarit te verdubbelen.’
De ASV wijst erop dat vaarwegbeheerder Voies Navigables de France nauw betrokken is geweest bij de totstandkoming van de nieuwe regelgeving. Volgens de vereniging zijn veel van de opmerkingen en adviezen die de Franse schippersorganisatie Chambre Nationale de la Batellerie Artisanale (CNBA) vooraf had ingediend niet zijn verwerkt in de definitieve versies.
Werkbaar en rechtvaardig
De ASV wil met haar bezwaar bewerkstelligen dat de Franse overheid opnieuw overlegt met de binnenvaartsector. ‘Met het doel de problemen op te lossen en te komen tot een werkbare en rechtvaardige regelgeving en de toepassing van het RGP en RPP op te schorten tot nader order.’