Op 1 oktober gaat in Rotterdam op twee plaatsen een snelheidsbeperking in voor de binnenvaart. Op de Nieuwe Maas tussen kilometerraai 998 en 1002 en het Hartelkanaal tussen splitsing Oude Maas/Hartelkanaal en de Harmsenbrug geldt vanaf die datum in beide richtingen een maximumsnelheid van 13 kilometer per uur ten opzichte van het water.
De maatregel – die niet voor zeeschepen geldt – hangt samen met de aanleg van Maasvlakte 2. De daardoor verwachte groei van het goederenvervoer mag niet leiden tot een slechtere luchtkwaliteit in het Rijnmondgebied, zo was een van de voorwaarden. In het bestemmingsplan staat dat de extra uitstoot gecompenseerd moet worden.
Een van de afspraken tussen het Rijk, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam was de snelheidsbeperking. Die geldt tot 1 januari 2025. Op die datum gaat namelijk een andere maatregel in: vanaf dan mogen alleen binnenschepen die zijn voorzien van een schone motor (minimaal CCR2) de Rotterdamse haven nog aandoen.
‘Zo kunnen we er wel mee leven’
De binnenvaart heeft lang onderhandeld om de snelheidslimiet praktisch werkbaar en veilig te maken. CBRB en BLN-Koninklijke Schuttevaer spreken van goede afspraken op basis waarvan de regeling nu geformuleerd is. ‘Zo kunnen we er wel mee leven’, stellen Kees de Vries en Jacco Theunisse, die namens BLN-Schuttevaer en CBRB de onderhandelingen met de havenmeester van Rotterdam voerden.
Het belangrijkste punt is de snelheid: die wordt niet over de grond, maar door het water gemeten. Bovendien is de Oude Maas – die oorspronkelijk ook onder de maatregel zou vallen – is geheel vrijgesteld van de snelheidsbeperking.
De controles gebeuren vergelijkbaar als trajectcontroles op snelwegen: de gemiddelde snelheid gemeten over een gedeelte van het vaartraject. AIS wordt niet gebruikt voor handhaving van de vaarsnelheid.
Lees meer in De Binnenvaartkrant van 9 september 2014.