Het nieuws over de problemen met de afvalinzameling heeft ook politiek Den Haag bereikt. Sinds de invoering van het abonnementssysteem om scheepsafval af te kunnen geven op Rijksvaarwegen groeit het aantal vuilzakken naast containers en zwerfvuil op sluiscomplexen. Schippers kunnen hun afval alleen nog kwijt met een chipkaart van de SAB. Het aantal containers is bovendien verminderd.
Al eerder trokken schippers aan de bel dat het systeem niet zou werken . (foto Dirk Kamperman)
Een aantal schippersvrouwen die samen de Facebook-groep Vrouwen in de Binnenvaart vormen, zijn in actie gekomen om Rijkswaterstaat ertoe te bewegen de maatregel terug te draaien. Daarmee trekken ze landelijke media-aandacht – en nu dus ook van de politiek. Tweede Kamer-lid Roelof Bisschop van de SGP heeft schriftelijke vragen gesteld aan minister Schultz van Haegen:
1
Heeft u kennisgenomen van het feit dat er geen draagvlak is in de binnenvaartsector voor de door u ingevoerde nationale regeling voor inzameling van KGA en huisvuil in de binnenvaart?
2
Op grond waarvan bestaat bij u de indruk dat deze nieuwe regeling bijdraagt aan een adequate inzameling van afval, terwijl gelijktijdig de inzamelstructuur langs vaarwegen zoals de Maas en de Twenthekanalen is verwijderd of niet aanwezig is?
3
Kunt u aangeven waar de inzamelstructuur voor KGA en huisvuil is verwijderd en welke inzamelplaatsen blijven bestaan?
4
Kunt u aangeven hoeveel abonnementen inmiddels zijn afgesloten met binnenvaartbedrijven en welke verwachting er bestaat met betrekking tot het aantal af te geven abonnementen?
5
Bij welk aantal abonnementen is de afgifte van huisvuil en KGA in de binnenvaart kostendekkend?
6
Hoe gaat u om met de melding vanuit de binnenvaartorganisaties dat men niet verwacht dat deze regeling gaat werken?
7
Waarom heeft u niet gekozen voor een internationale oplossing, zoals deze in het Verdrag inzake de Verzameling, Afgifte en Inname van Afval in de Rijn- en Binnenvaart (CDNI-verdrag) overeen is gekomen, zodat de afvalafgifte gratis kan zijn en de kostenverrekening met de sector kan plaatsvinden via een opslag op de brandstof?
8
Bent u bereid alsnog te proberen of via het CDNI-verdrag een internationale oplossing te bewerkstelligen is en de huidige nationale regeling in te trekken?
9
Wat kan er geboden worden aan “groene schepen” die nagenoeg geen oliehoudende stoffen en KGA meer hebben maar wel huisvuil en die nu worden verplicht om € 469,- euro te betalen voor een abonnement waarvoor ze alleen huisvuil kunnen af geven?
10
Hoe gaat u om met de situatie dat er schepen zijn die alleen op de Maas en Twenthekanalen varen en daar geen enkele mogelijkheid tot afgifte van huisvuil meer hebben?