- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsING: “Binnenlands vervoer over water zit in de lift”

ING: “Binnenlands vervoer over water zit in de lift”

- Advertentie -

Delen

Door overcapaciteit blijven vraag en aanbod uit balans in de binnenvaart. Dat schrijft ING Economisch Bureau in zijn Kwartaalbericht Transport en Logistiek. “Het volume groeit in 2014 met 1,5%, maar de omzet komt naar verwachting nog niet vooruit (-1%).” Een meevaller zou laag water kunnen zijn: “Afhankelijk van de waterstand kan de capaciteit 15% variëren; lage waterstanden kunnen voor een tijdelijke opleving zorgen in 2014.”

Het kolenvervoer leeft op, constateert ING. “Maar opkomende groene energie is één van de bedreigingen van de vervoersstromen naar Duitsland. Daarentegen zit het binnenlandse vervoer (over kortere afstand) wel in de lift.”

Groei Duitsland
Met dank aan een aantrekkende industriële productie en de groei van handelspartner Duitsland neemt het vrachtvolume in de binnenvaart weer toe. Toch staat de grote vervoersstroom van ruwe grondstoffen naar Duitsland onder andere door de opkomst van groene energie wel onder druk. Ruim 90 procent van de ijzererts en kolen die in de havens van Amsterdam en Rotterdam binnenkomen wordt over de grens vervoerd.
Opmerkelijk is dat vervoer over water binnenlands “duidelijk in de lift” zit. “Steeds meer verladers van eindproducten gaan gebruik maken van de binnenvaart, waarmee het containervervoer groeit. Vanaf 2014 kunnen de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte de rol van de binnenvaart op dit vlak gaan vergroten. Tijdelijk kan daarnaast de capaciteitsbeperking op de Betuwelijn een licht positief effect hebben.”

Overcapaciteit blijft pijnpunt
Maar bij de huidige ongestructureerde overcapaciteit blijft de lage prijs het pijnpunt, weet ING. Hoewel het vrachtvolume zich redelijk ontwikkelt blijft de binnenvaart het zwaar houden.” Vooral in de droge lading-vaart blijft de overcapaciteit fors. Een snelle oplossing hiervoor is er niet. In combinatie met de grote versnippering blijft dit volgend jaar op de vrachttarieven en de bedrijfsresultaten drukken. Hierdoor daalt de gemiddelde omzet (incl. tankvaart) naar verwachting met 1%.”
Over de aanpak van de overcapaciteit laten de economen van het Economisch Bureau van ING zich niet uit.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -