Binnenvaart en wegvervoer doen het sinds enige tijd véél beter dan in voorgaande jaren. Dat geeft tenminste de Transportindex van Nieuwsblad Transport aan. Die houdt van dag tot dag bij hoeveel transportbewegingen er zijn in het Nederlandse wegvervoer, de binnenvaart en de zeevaart.
"De afgelopen maanden suggereerden macro-economische voorspellingen al dat het met de Europese economie beter gaat, terwijl de Verenigde Staten solide groei laten zien en de opkomende landen, zoals China en India, een wel wat lagere, maar aanhoudende groei vertonen. Kwalitatieve onderzoeken van bijvoorbeeld Capgemini/Transporeon en Danske Bank wezen uit dat verladers, expediteurs en vervoerders meer vertrouwen kregen in de nabije toekomst."
Graadmeter
Dat schrijft Nieuwsblad Transport in een analyse van de trend die de Transportindex aangeeft. Met de gegevens daarvan kan het vertrouwen nu ook cijfermatig worden onderbouwd. De index heeft het sinds zijn invoering, tweeëneenhalf jaar geleden, nog niet zo goed gedaan. "Daarbij is deze index nu werkelijk een betrouwbare graadmeter geworden, omdat de niveaus van nu behoorlijk met die van enkele voorgaande jaren kunnen worden vergeleken. Het gaat echt een stuk beter dan toen."
In de editie van Nieuwsblad Transport van deze week staat een uitgebreide analyse van deze cijfers. "Het zijn niet alleen de Sinterklaas- en Kerstinkopen geweest die de afgelopen weken de index van het wegvervoer hebben opgestuwd tot een de laatste drie jaar zelden of nooit bereikte hoogte. Inkopers in de handel en de industrie vullen hun voorraden aan om klanten ook na de feestdagen te kunnen beleveren."
Opvallend herstel
De binnenvaart, die de voorbije jaren kreunde onder overcapaciteit en lage tarieven, beleeft volgens Nieuwsblad Transport sinds november "een ware hausse".
Dit recente herstel van de binnenvaart, die de afgelopen jaren kwakkelde, noemt de uitgever opvallend. "Deze branche lijkt aan een wederopstanding begonnen. Fabrieken, in de Benelux, maar ook in het voor de bedrijfstak belangrijke Duitsland, oefenen meer vraag uit naar grond- en hulpstoffen."
Alleen de cijfers van de zeevaart blijven achter, maar dat heeft zeker ook te maken met de schaalvergroting in die sector: de schepen worden steeds groter, zodat er minder nodig zijn om hetzelfde volume te vervoeren.
Per 1 januari aanstaande wordt de Transportindex bovendien uitgebreid met het goederenvervoer per spoor. Die cijfers zullen geleverd worden door spoorvervoerbedrijf DB Schenker. De Transportindex is een initiatief van Nieuwsblad Transport, Wolters Kluwer Transport Services/Teleroute, Royal Dirkzwager, NDW en Panteia/NEA.