Scheepsbouw Nederland betreurt het dat dit jaar geen geld beschikbaar komt voor de Subsidieregeling Innovatieve Scheepsbouw (SIS). Minister Kamp van Economische Zaken heeft dat onlangs laten weten. De regeling is volgens de brancheorganisatie noodzakelijk om Nederlandse scheepsbouwers gelijke kansen te geven in de concurrentie met collega’s uit andere landen, die nog wel steeds subsidie kunnen krijgen.
Minister Kamp heeft Scheepsbouw Nederland geschreven dat door de bezuinigingen geen nieuwe middelen (6 miljoen euro) voor de SIS-regeling kunnen worden vrijgemaakt. “Al staat het belang en de positieve invloed van de regeling voor de minister buiten kijf. De uitkomst is teleurstellend, met name gezien het belang van een level playing field voor de Nederlandse scheepsbouwsector. Andere landen hebben namelijk wel een beschikbaar budget voor hun vergelijkbare SIS-regelingen.” Aldus de organisatie.
De Aegir van Heerema kreeg bij Huisman in Schiedam een aantal innovatieve voorzieningen. (archieffoto Tekst & Toebehoren)
De SIS-regeling is opgezet om het concurrentievermogen van de Nederlandse scheepsbouwsector (werven én toeleveranciers) te versterken door de innovatieve waarde van projecten te subsidiëren. Industriële toepassingen van technologisch nieuwe of aanmerkelijk verbeterde producten en processen bij de bouw of verbouw van een schip kwamen in aanmerking.
Financiering
Financiering is een ander pijnpunt. De minister erkent dat zeker voor de scheepsbouw de beschikbaarheid van kredieten een knelpunt is, aldus Scheepsbouw Nederland, “temeer daar andere landen extra financieringsmogelijkheden bieden. Er wordt gewezen op de mogelijkheden die de Garantieregeling Scheepsnieuwbouw Financiering (GSF) biedt en de ondersteuning in het kader van het topsectorenbeleid waarmee innovatie in de scheepsbouw op een andere wijze ondersteund wordt (TKI-toeslagregeling en MIT-regeling).”
Terugverdienkracht
Scheepsbouw Nederland heeft zich het afgelopen jaar hard ingezet voor de 6 miljoen euro van de SIS-regeling voor 2013. Naast gesprekken met het ministerie van Economische Zaken, zijn ook Kamerleden benaderd om te pleiten voor budget.
In opdracht van Scheepsbouw Nederland heeft de Erasmus Universiteit ook onderzoek gedaan naar de terugverdienkracht van de regeling. “Tijdens werkbezoeken van Kamerleden, ministers en andere politieke beïnvloeders is het belang van de SIS-regeling steeds benadrukt. Scheepsbouw Nederland vindt innovatieondersteuning belangrijk en blijft zich hier voor inzetten.”