PK Waterbouw verzorgde deze week het transport van de Celestial Teapot, een 6,50 meter hoog en 5 meter breed kunstwerk van Lily van der Stokker. Vanuit de haven van Rhebergen Composites in Amsterdam ging de theepot maandag 10 juni over het Amsterdam-Rijnkanaal en de Vecht naar Utrecht, waar de gigantische theepot op een van de daken van winkelcentrum Hoog Catharijne is geplaatst.
(foto E.J. Bruinekool Fotografie)
Rhebergen Composites levert gewoonlijk constructies van composiet aan de superjachtindustrie. “Het maken van deze gigantische theepot is een mooie kans om te laten zien wat wij kunnen”, vertelt directeur Ab Broos. “Het is niet alleen een kunstwerk maar ook een kunststukje.”
20 centimeter speling
Dat geldt ook voor het transport. “Het vereiste heel wat regelwerk om alle vergunningen te krijgen en de route te onderzoeken”, meldt André Krijger van PK Waterbouw. “De vergunning voor transport over water was geen probleem. Maar toestemming krijgen om het kunstwerk over te laden op een dieplader voor transport over de weg kostte meer tijd.”
Er waren twee echt moeilijke punten. “Om onder de spoorbrug in Utrecht door te kunnen, hadden wij 40 ton ballast ingenomen. Dat gaf ons 20 centimeter speling. Bij de Zuilenserbrug in Maarssen was dat niet voldoende. Daar is de pot overgeladen op een dieplader die het kunstwerk naar de jagerskade bracht waar wij hem weer overnamen. Vervolgens voeren wij verder naar de Zeedijk waar de theepot weer op een dieplader werd geladen en over de weg naar de Catharijnesingel is gebracht.”
Bakkie doen?
Tijdens het transport, dat duurde van tien uur ’s ochtends tot één uur ’s nachts, stonden de Willem III en de Barca, de twee sleepboten van PK Waterbouw, volop in de belangstelling. “Heel wat schippers hebben ons via de marifoon opgeroepen: ‘Bakkie doen?’, ‘Tijd voor een kopje thee?’ Je wilt niet weten hoe vaak die vragen zijn gesteld.”
(Evert Bruinekool)