- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDoorbraak in LNG-distributie

Doorbraak in LNG-distributie

- Advertentie -

Delen

Vopak en Gasunie gaan een LNG-terminal bouwen voor distributie in Nederland en Noordwest-Europa. Die komt op de Maasvlakte in Rotterdam en wordt – als zich geen problemen voordoen met de vereiste vergunningen – eind 2014 operationeel. Er komen een aanlegsteiger voor binnenvaarttankers en twee laadpunten voor tankwagens.

De overslagterminal is nodig om LNG beschikbaar te maken voor verdere distributie naar bunkerstations en tankstations ten behoeve van respectievelijk schepen en vrachtwagens. Op deze manier kan het vloeibaar aardgas (Liquefied Natural Gas) gebruikt worden als een schone, alternatieve brandstof in de transportsector.

Green Deal
De twee bedrijven maakten 23 augustus hun plannen bekend. Ze openbaarden ook dat Shell zich als eerste klant heeft verbonden aan de terminal. De ‘LNG Break Bulk terminal’ komt naast de Gate-terminal, de vorig jaar geopende LNG-importterminal waarvan Vopak en Gasunie samen eigenaar zijn. Het vloeibare gas wordt ook door Gate geleverd.
De bouw van de LNG Break Bulk terminal is de gewenste doorbraak voor kleinschalige distributie van het vloeibare gas. Het initiatief sluit aan bij de ‘Green Deal LNG Rijn en Wadden’ die minister Verhagen van Economische Zaken in juni sloot met Deltalinqs, Stichting LNG TR&D en Energy Valley. Het doel van die afspraken is om voor 2020 voldoende kritische massa te bereiken zodat deze brandstof economisch rendabel verder te ontwikkelen is. De betrokken partijen willen dat in 2015 al ten minste 50 binnenvaartschepen, 50 zeeschepen en 500 trucks op Liquid Natural Gas varen/rijden.

Kleinschalige LNG
“De overeenkomst met Shell markeert een belangrijke stap in de ontwikkeling van het project”, melden Gasunie en Vopak. Ze maken de LNG Break Bulk terminal onafhankelijk en vrij toegankelijk, zodat kleinschalige distributie van vloeibaar aardgas over land en water mogelijk wordt. De nieuwe terminal komt naast de Gate-terminal en wordt ermee verbonden via een pijplijn.
Grote hoeveelheden LNG komen per schip naar de Gate-terminal vanuit alle delen van de wereld. De nieuwe terminal zal de LNG in kleinere hoeveelheden opsplitsen voor verdere distributie. De LNG Break Bulk terminal vormt het begin van de (kleinschalige) LNG-keten in Nederland en Noordwest-Europa. De partijen van de Green Deal richten zich in eerste instantie op de Rijnvaart (het hele traject Rotterdam-Basel plus Amsterdam en Vlissingen) en de Wadden (Waddenzee, Noord-Nederlandse havens en de aansluitende vaarroutes naar West-Nederland, Duitsland en Scandinavië).

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -