In 2007 bouwde Nederlof Scheepsbouw uit Geertruidenberg de eerste twee enkelvoudige tankers om met nieuwe lichtgewicht tanks. Na vijf jaar varen deze dubbelwandige tankers tot volle tevredenheid van de klanten met alle soorten lading en met een minimaal verlies aan kuubs en tonnage. Het zorgde ervoor dat Nederlof een ereplaats kreeg op de lijst van honderd meest innovatieve ondernemers van de provincie Noord-Brabant.
(foto’s Nederlof Scheepsbouw)
De kans is groot dat het bedrijf van directeur Tiny Nieuwenhuijsen flink gaat stijgen op deze lijst, want in eigen bedrijf werd een totaal nieuw concept ontwikkeld. Het is daarmee mogelijk een enkelwandige tanker om te bouwen tot een dubbelwandige tanker zónder verlies aan tonnage en hoeveelheid kuubs. In maart van dit jaar heeft de familie Hoekstra uit Zwijndrecht de opdracht aan Nederlof Scheepsbouw gegeven hun tankduwbak Gigantia op deze wijze om te bouwen.
Intensief denkwerk
Drie maanden intensief denkwerk ging aan het ontstaan van het innovatieve concept vooraf. Nieuwenhuijsen vertelt daarover: “We bouwen in feite een nieuw schip rondom het bestaande, waardoor een dubbele wand en vloer ontstaan en het verlies aan tonnage en kuubs nul komma nul is.”
“Door onze medewerkers zijn vooraf veertien huidsecties en tien vlaksecties, met een totaalgewicht van 320 ton in elkaar gezet. Met vier à vijf man hebben we een vlaksectie van 12,80 x 9 meter in één week gebouwd; in dezelfde tijd bouwden we twee zijsecties van 5 x 12 meter. De secties zijn al inclusief mangaten, ontluchtingen, traptreden en dergelijke. Door dit prefab systeem kan de Gigantia gewoon blijven varen.”
Vrijdag 7 september gaat het schip uit de vaart om schoongemaakt te worden; alle ladingtanks worden schoongespoeld, leeggemaakt en gecontroleerd, zodat er veilig gewerkt kan worden. Maandag 10 september gaat de Gigantia op de helling in Geertruidenberg.
Makkelijker bouwen
Volgens contract moet het schip op 20 december weer in de vaart. Bij Nederlof zijn ze ervan overtuigd dat dit gaat lukken, want er is zelfs een boeteclausule in het contract opgenomen.
Het dubbelwandig maken van het middenschip was met het bouwen van een soort U er omheen het minste probleem. Om ook voor- en achterschip dubbelwandig te maken, ging het nodige denk- en rekenwerk vooraf. Nieuwenhuijsen legt uit: “We snijden de kop en kont eraf en rijden die met behulp van twee transporteurs zes cm weg; dit in verband met de nieuwe maat, 600 millimeter, van de kofferdammen. Als de secties aangebracht zijn stellen we het voor- en achterschip weer aan het nieuwe middenschip en stroken het weer aan zodat er niets van te zien is.”
“De secties zijn op een nieuwe manier gebouwd. We hebben een kraslijn gecreëerd en zijn op die manier met een methode gekomen waarmee iedereen veel makkelijker kan bouwen. Ook voor de klant is het hele project veel meer controleerbaar; we werken met een open begroting, een maximaal budget waarbij alles contractueel is vastgelegd. We hebben 85 meter secties uitgelegd, waarbij bleek dat de grootste afwijking 2 millimeter bedraagt.”
“De scheepsbouw in ons land kent een conventionele manier van bouwen. Als we dit concept overbrengen op de nieuwbouw, dan kunnen wij in Nederland schepen bouwen tegen de prijs van Roemeense werven.”
Normale afschrijving
Er varen volgens Tiny Nieuwenhuijsen nog 75 tot 100 mooie enkelwandige tankers rond die voor het ombouwen volgens de nieuwe methode geschikt zijn. Haast is volgens de Nederlof-directeur echter wel geboden. “Van de 1.270 enkelwandige tankers zijn er 427 die in de vaart kunnen blijven. Deze vervoeren vegetarische oliën, cement, bilge- en vers water en dergelijke. Voor de resterende 843 schepen is het in 2018 over en uit”, stelt Nieuwenhuijsen.
Europese regelgeving verplicht vanaf 2018 binnen Europa dat alle mineraal houdende stoffen voortaan in dubbelwandige schepen te vervoeren. Deze maatregel wordt in drie termijnen uitgevoerd: tot en met 2012 mogen stook- en smeerolie en tot 2015 mag benzine nog in een enkelwandig schip vervoerd worden. Tot 2018 alleen nog gasolie.
“Dat betekent dat er 1 januari 2016 een strijd op de markt komt tussen schippers van een enkelwandig schip om gasolie te vervoeren, met alle gevolgen van dien. Tot 2018 wordt elke tanker die nieuwe klasse gemaakt heeft, normaal voor de dan geldende lading goedgekeurd. Door een tanker zonder verlies aan tonnage en kuubs dubbelwandig te maken, blijft de oorspronkelijke taxatiewaarde behouden en wordt het vermogen van onze klant veiliggesteld.”
“Met deze methode wordt het middenschip als nieuw 2012 gezien, zodat het tot 2042 aan alle eisen voldoet. Als een schip dan dertig jaar als dubbelwandig vervoer weer ingezet kan worden, kan er een normale afschrijving van kosten worden aangehouden en komen er betaalbare tankers voor eventuele jonge ondernemers op de markt”, concludeert Nieuwenhuijsen.
De hele ombouw naar dubbelwandige tankduwbak van de Gigantia is te volgen op www.dubbelwandigzonderverlies.nl.
(Jan Hoek)