Het onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk met de Waldhof duurt nog zeker tot eind van dit jaar. Dat zegt Michael Putschke van de WSD Südwest in Mainz, die aan het hoofd staat van de deskundigencommissie.
De in maart opgerichte commissie telt elf personen. Louter Duitsers: twee medewerkers van de WSD Südwest, een medewerker van de Berufsgenossenschaft für Verkehr und Transportwirtschaft, vier mensen van de Bundesanstalt für Wasserbau, een specialist verkeerstechniek en drie mensen van de Bundesanstalt für Materialforschung- und prüfung. Ze zijn deskundig op allerlei terreinen, waaronder nautische aangelegenheden, scheepsbouw, scheepsmachinebouw, chemie en gevaarlijke goederen, verkeerstechniek en recht.
Het onderzoek richt zich op de oorzaak van het kapseizen van de Waldhof. "Ook het stabiliteitsvraagstuk wordt geanalyseerd." (archieffoto WSA)
Door de brede vakkennis hoeft de commissie voorlopig geen beroep te doen op andere instanties, aldus Putschke. “Mochten we zelf bepaalde vragen niet of onvoldoende kunnen beantwoorden, dan halen we uiteraard expertise van buitenaf.”
Vaarsimulator
Het doel van de commissie is: “De oorzaak van het ongeval vinden om eventueel veiligheidsaanbevelingen te kunnen doen, zodat dergelijke schade- of ongevallen in de toekomst kunnen worden voorkomen. Het is zeker niet ons doel om schuldigen aan te wijzen.”
Op dit moment probeert de commissie op basis van radarbeelden uit de verkeerscentrale Oberhausen het ongeval te reconstrueren en te interpreteren. Daarbij wordt de reis van de Waldhof op een vaarsimulator nagedaan. Er wordt rekening gehouden met de verkeerssituatie op 13 januari (de dag van het ongeval) en alle andere factoren die een rol gespeeld zouden kunnen hebben. Ook het stabiliteitsvraagstuk wordt geanalyseerd.
Volgens Putschke zijn er nog geen resultaten die rijp zijn voor publicatie. “We streven ernaar het onderzoek eind 2011 af te sluiten en dan een onderzoeksrapport te publiceren.”
Niets onder tafel
De ESO is benieuwd naar de aanpak en de uitkomsten. De Europese Schippers Organisatie heeft Karel Verberght van de VBR mandaat gegeven het onderzoek te volgen “om ervoor te zorgen dat niets onder tafel wordt geveegd”, aldus de Belgische tankvaartspecialist. Hij is van plan “vragen te stellen waarvan de bedrijfstak mag verwachten dat ze in het eindrapport worden beantwoord”.
Verberght staat open voor tips uit de binnenvaart, die hij anoniem zal verwerken in een pakket vragen die de ESO aan de onderzoekscommissie gaat voorleggen. “ESO verwacht uiteraard dat deze vragen in het eindrapport beantwoord worden en indien nodig gevolgd zullen worden door maatregelen.”
“Er gaan veel geruchten rond in de binnenvaart. Ik wil niemand beschuldigen; alleen maar vragen stellen. Zodat uiteindelijk precies duidelijk wordt wat zich precies heeft afgespeeld vanaf het moment van laden tot en met het ongeluk.”
Mensen die tips hebben, kunnen die mailen naar [email protected].