Amper zes maanden nadat het project Premium Barge Service werd gestart, wordt de service in Antwerpen met ingang van januari uitgebreid met een tweede loop. Die zal in de andere richting varen en enkele andere kaaien in haar schema opnemen.
"De uitbreiding van de service komt er omwille van het grote succes van de eerste loop", zegt Jan Goderis (Shipit) namens binnenvaartoperator ABC. Naast ABC wordt het project mogelijk gemaakt dankzij goederenbehandelaars PSA Antwerp en DP World, de MSC Home Terminal en de havenkapiteindienst van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen.
Strakke planning
De Premium Barge Service kwam tot stand na het Totaalplan voor een meer concurrentiële haven en is bedoeld om binnen de Antwerpse haven het vervoer over de weg te reduceren. Dagelijks loopt een binnenvaartschip in vaste tijdvensters vaste containerterminals aan. Door een strakke planning kunnen de goederenbehandelaars hun terminalplanning afstemmen op de komst van het schip en kan de havenkapiteindienst van het Havenbedrijf in zijn sluisplanning maximaal rekening houden met deze dienst, zodat het binnenschip zo snel als mogelijk geschut wordt.
Ook de goederenbehandelaars kunnen hun terminalplanning afstemmen op de komst van de barge. De doorlooptijden van deze dienst zijn bijgevolg zeer betrouwbaar.
Betrouwbaar
De Premium Barge Service vervoert in de eerste plaats transitcontainers omdat deze lading zeer tijdgebonden is, sterk onderhevig is aan de uiterste aanlevertijd op het zeeschip en dus het meeste gebaat met een zeer snelle doorvoer. Door het dagelijks patroon is de betrouwbaarheid van uitvoering op de gewenste data veel hoger. Het systeem laat zelfs toe om in beperkte mate boekingen aan te nemen tot de dag voor uitvoering.