Kantoor Binnenvaart is de weg kwijt, schrijft Niek Deen (ASV), omdat het wil samenwerken met het CBRB, dat volgens hem de belangen van reders en verladers verdedigt en niet die van zelfstandige schippers.
Kantoor Binnenvaart lijkt weer eens de weg kwijt. De vice-voorzitter van de ASV, Sunniva Fluitsma, reageerde al onder eigen naam op de Schuttevaer-site op het artikel over gescheiden belangen van verladers en vervoerders.
Het KB pleit voor samenwerking met het CBRB terwijl er tevens wordt aangehaald dat het met ESO en EBU eigenlijk niet echt naar wens gaat. Met name over de gelden in de slooppot, die een tankvaartrederij exclusief ten eigen bate zou willen aanwenden.
EBU en CBRB zijn één pot nat. Het KB wil dat niet inzien, u schippers hopelijk uiteindelijk wel. De belangen van de EVO zijn bij het CBRB veilig gesteld.
Over samenwerking met de ASV wordt door het KB niet gerept, want dat is al door het CBRB afgewezen en dus gaat het KB daar als een slaafse werknemer achteraan. Ik had eigenlijk nog veel denigrerender termen in gedachten maar ik ben, hulde aan mijn ouders, netjes opgevoed.
Het CBRB heeft uiteraard wel in de gaten dat het verschil in belangen van wat zij in oorsprong zijn, namelijk reders- c.q. verladersclub, en de zelfstandige schippers levensgroot is. Als je dan mag kiezen tussen de ASV die doorgaans het schippersstandpunt verwoordt en het KB dan is de keuze snel gemaakt. Het KB wenst dat evenwel niet te onderkennen en veroordeelt de zelfstandige schipper, die het zegt ook te vertegenwoordigen, weer eens tot de positie die veel overeenkomsten vertoont met die der horigen uit aloude tijden.
Op de diverse sites en forums waar de schipper – helaas veelal anoniem – aan het woord komt, staat herhaaldelijk hetzelfde klaagverhaal over de lage vrachten. Het feit alleen al dat het doorgaans anoniem gebeurt, is al een sterk bewijs dat veel schippers zich ook als monddode ondergeschikten zijn gaan gedragen.
Heren en dames zelfstandige schippers, wordt eindelijk weer eens trots op je vak en je positie in de samenleving. Gedraag je als zelfstandige en laat niet het oor hangen naar een zich "de brancheorganisatie" noemende club, die zichzelf totaal ondergeschikt heeft gemaakt aan overheid en verlader.
Bovenstaande heet in jargon “om hen moverende redenen”. Moet ik dat ook nog weer spellen? Een overheidssubsidie of zo waarvan werd beweerd dat de centjes daarvan ook al zoek zouden zijn.
Pas nog werd weer uit die hoek als feit naar voren gebracht dat een grote meerderheid van de schippers voor een oplegregeling zou zijn. Al in de jaren ‘70 van de vorige eeuw werd een dergelijk plan van de toenmalige Federatie van Schippersbonden door een overgrote meerderheid afgewezen. Diverse pogingen desondanks toch ondernomen leden dan ook schipbreuk en was dat dan onlangs in de Maassilo anders?
Over geld kwijt gesproken, wie deze ook weer mislukte poging financierde weten we allemaal. Wat voor een club is dat eigenlijk, die zo slecht op de winkel past?
Zoals ik al eerder beweerde, werd de te lang doorgevoerde nieuwbouw door het KB gestimuleerd en nu het in de crisissituatie mis gaat, weet het niet beter te doen dan samenwerking zoeken met het CBRB, oftewel de EVO.
Bij de duivel te biecht dus en dat zal u niet helpen. Zelfstandig schipper is een beroep om trots op te zijn. Crisis of niet, sta eindelijk weer eens voor je zaak.
Niek Deen,
donateur ASV